Обнародван ЗИД ЗЗО

В ДВ, бр. 48 от 27. 06. 2015 г. (извънреден) е обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване (ЗИД ЗЗО), с който са направени редица промени в закона.
 
Основната част от промените е свързана с механизма на функциониране на НЗОК, като както е посочено в Мотивите към проектозакона, целта е НЗОК да се превърне от пасивен платец на извършените дейности в активен участник на пазара на здравни услуги, който да има по-широки възможности да договаря с изпълнителите на медицинска помощ условията за нейното предоставяне. В тази връзка е променена използваната до този момент терминология в разпоредбите на закона - думата „заплаща“ по отношение на медицинските дейности е заменена с думата „закупува“.
 
По важните промени в механизма на функциониране на НЗОК са следните:
  • връща се договорното начало при определяне на методиките за остойностяване и заплащане на медицинските дейности, обемите и цените на медицинските дейности, условията и реда за контрол по изпълнението на договорите между НЗОК и изпълнителните на медицинска помощ, както и по отношение на санкциите при неизпълнение на договорите (чл. 55, ал. 2, т. 3а, 6а и 6б – нови, чл. 55г., чл. 55д и чл. 55 е - отм.);
  • списъкът на заболяванията, за чието домашно лечение НЗОК заплаща лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели, се утвърждава от Надзорния съвет на НЗОК вместо с наредба на министъра на здравеопазването - министърът на здравеопазването ще утвърждава с наредба критериите за включване на заболяванията в списъка (чл. 45, ал. 3 и 4);
  • възстановяват се арбитражните комисии, които ще разглеждат становищата на проверените лица – изпълнители на медицинска помощ, в случай на констатирани нарушения на НРД (чл. 75 и чл. 76 - нови). Регламентира се, че ако не се достигне до съгласие чрез арбитраж споровете по изпълнение на договорите между РЗОК и изпълнителите на медицинска или на дентална помощ се решават по съдебен ред (чл. 80 - нов);
  • регламентира се извършването на съвместни проверки за спазване на правилата за добра медицинска практика, правилата за добра фармацевтична практика, правилата за добра практика, на утвърдените медицински стандарти, на Закона за здравното осигуряване и на НРД (чл. 76в – нов);
  • НЗОК се задължава да извършва проучване на удовлетвореността на пациентите от заплатените от нея здравни услуги (чл. 19, ал. 7, т. 15 – изм.). Освен това задължително осигурените лица имат право да подават жалби пред директора на съответната РЗОК, когато не са удовлетворени от медицинските дейности, свързани с оказаната медицинска помощ (чл. 35, ал. 2 – нова);
  • регламентира се налагане на финансова санкция на изпълнител на медицинска помощ, при който се констатира системно нарушаване на критериите за качество на медицинската помощ, регламентирани в националните рамкови договори и системна неудовлетвореност от страна на пациентите от оказаните медицински дейности (чл. 59, ал. 11, т. 3 и 4 – нови, ал. 13 – нова);
  • регламентира се разделяне на пакета от медицински услуги, който заплаща НЗОК, се разделя на основен и допълнителен (чл. 45, ал. 2). Конкретните медицински дейности, които ще се включват в пакетите, ще продължат да се регламентират, както и досега - с наредба на министъра на здравеопазването като се актуализира веднъж годишно, в срок до 31 октомври на съответната година;
  • регламентира се публичност на дейността на НЗОК:
-        решенията на Надзорния съвет на НЗОК и протоколите за неговите заседания се публикуват на интернет страницата на НЗОК (чл. 16, ал. 5 – нова);
-        управителят на НЗОК обявява ежемесечно на интернет страницата на НЗОК заплатените през предходния месец средства за болнична медицинска помощ по лечебни заведения, както и за лекарствени продукти по международно непатентно наименование, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели (чл. 19, ал. 7, т. 4а – нова).
 
Заложени са и съществени промени в областта на лекарствената политика, като е регламенирано централизирано договаряне на различни видове отстъпки на лекарствени продукти между НЗОК и притежателите на разрешения за употреба или техни упълномощени представители с оглед намаляване разходите на НЗОК (чл. 45, ал. 10, ал. 11, 13, 15, 19 –изм, ал. 20, 21, 22 и 23 – нови).
 
По отношение на здравноосистгурителните вноски следва да се отбележат две промени:
  • прекъснатите здравноосигурителни права се възстановяват, при условие че лицето е заплатило всички дължими здравноосигурителни вноски през последните 60 месеца – досега беше 36 месеца (чл. 109, ал. 2);
  • регламентирано е поетапно повишаване размера на осигурителния доход, върху който държавата ще внася здравноосигурителните вноски за лицата по чл. 40, ал. 3 от ЗЗО, т.е. лицата които се осигуряват се за сметка на държавния бюджет, с 5 на сто годишно от началото на 2016 г. до достигане на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване (чл. 40, ал. 4а). Промяната е в сила от 01. 01. 2016 г.
Във връзка с извършените промени са въведени преходни разпоредби (§ 40 - 48 от ПЗР на ЗИД ЗЗО).
 
Виж Мотивите към проектозакона на ЗИДЗЗО