Промени в КСО, ДОПК, КТ, ЗЗО, ЗДДФЛ, КТ, ЗНФО

В ДВ, бр. 61 от 11. 08. 2015 г. са обнародвани:
  • Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, в сила от 01. 01. 2016 г., с преходни и заключителни разпоредби (ПЗР) на който са направени промени и в други нормативни актове, включително Данъчно - осигурителния процесуален кодекс, Закона за здравното осигуряване  и Кодекса на труда;
  • Закон за изменение и допълнение на Закона за банковата несъстоятелност, в сила от 11. 08. 2015 г., с ПЗР на който са направени промени и в Закона за независимия финансов одит (ЗНФО);
  • новият Закон за Националната служба за охрана, в сила от 01. 11. 2015 г., с ПЗР на който е допълнен Закона за данъците върху доходите на физическите лица.
 
Промените в Кодекса за социално осигуряване
 
Целта на промените в Кодекса за социално осигуряване (КСО), в сила от 01. 01. 2016 г., както е посочено в Мотивите към проектозакона, е усъвършенстване на пенсионния модел, въвеждане на краткосрочни и дългосрочни мерки за стабилност на пенсионната система и адекватността на пенсиите.
 
Основите промени са:
 
  • промени в размерите на осигурителните вноски:
-       повишаване на размера на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" с 2 % , както следва: от 1 януари 2017 г. - с  1 процентен пункт, от който 0,56 за сметка на осигурителя и 0,44 за сметка на осигуреното лице; от 1 януари 2018 г. - с 1 процентен пункт, от който 0,56 за сметка на осигурителя и 0,44 за сметка на осигуреното лице (чл. 6, ал. 1, т. 4 от КСО);
 
-       отмяна на предвиденото увеличение на размера на осигурителната вноска за универсален пенсионен фонд (УПФ) от 5 на 7 на сто от 2017 г. (чл. 157, ал. 1 т. 1, б. „г“ – отм.). Вноската остава 5 на сто.
 
  • плавно увеличаване и изравняване на стандартната пенсионна възраст (работещите при трета категория труд) по чл. 68, ал. 1 от КСО за жените и мъжете през 2037 г.на 65-годишна възраст, като пенсионната възраст:
-       за жените първоначално се увеличава с по 2 месеца за всяка календарна година до 2029 г., а от 2030 г. с по 3 месеца за всяка календарна година до достигане на 65-годишна възраст,
 
-       за мъжете първоначално също нараства с по 2 месеца 2016 и 2017 г., а от 2018 г. с по един месец до 2029 г.;
 
-       след 31 декември 2037 г. възрастта за пенсиониране се обвързва с нарастването на средната продължителност на живота (чл. 68, ал. 1 и 4 от КСО).
 
  • плавно увеличаване на осигурителният стаж за пенсиониране за работещите при трета категория труд - от 31 декември 2016 г. увеличението от първия ден на всяка следваща календарна година е с по 2 месеца до достигане на осигурителен стаж:
-       37 години за жените и
-       40 години за мъжете (чл. 68, ал. 2 от КСО).
 
  • плавно увеличаване на възрастта за пенсиониране при недостигащ осигурителен стаж (най-малко 15 години действителен осигурителен стаж):
-       до 31 декември 2016 г. се придобива право на пенсия при навършване на възраст 65 години и 10 месеца за жените и мъжете;
 
-       от 31 декември 2016 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 67-годишна възраст (чл. 68, ал. 3 от КСО).
 
  • въвеждане на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер - лицата, които имат изискуемия осигурителен стаж по чл. 68, ал. 2 от КСО могат по тяхно желание да се пенсионират до 12 месеца по-рано от възрастта им по чл. 68, ал. 1 от КСО. Пенсията се отпуска от датата на заявлението и се изплаща в намален размер пожизнено, катосе намалява с 0,4 на сто за всеки недостигащ месец до навършване от лицето на възрастта му по чл. 68, ал. 1 (чл. 68а –нов и чл. 70, ал. 13 – нова).
  • законово регламентиране на правота на пенсия на учителите, като условията на пенсионирането им се включват в основите текстове на КСО (чл. 69в – нов).
  • въвеждане на възраст за пенсиониране (при определен осигурителен стаж) на:
-       военнослужещите по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и от държавните служители по Закона за Министерството на вътрешните работи и Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, и следователите - 52 години и 10 месеца и възраст 42 години и 10 месеца – за водолази, парашутисти и т.н. ;
 
-       от 31 декември 2016 г. плавно увеличаване на възрастта за пенсиониране от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 55-годишна възраст за лицата по чл. 69, ал. 1, 2, 3 и 6 и до 45-годишна възраст за лицата по чл. 69, ал. 4 и 7 (чл. 69 от КСО).
 
  • въвеждане на възраст за пенсиониране (при определен осигурителен стаж)на балерина, балетист или танцьор в културни организации - 42 години и 10 месеца, която от 31 декември 2016 г. се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 45-годишна възраст (чл. 69а от КСО).
  • промени и по отношение придобиване право на пенсия от лицата, работещи при условията на първа и втора категория труд (чл. 69б  от КСО – нов). Запазва се досегашния ред на пенсиониране на лицата, работещи при условията на чл. 104, ал. 3 от КСО (подземни работи), като от 31 декември 2015 г. и при тях възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 55-годишна възраст за мъжете и за жените.
  • премахване възможността за зачитане на осигурителен стаж при пенсиониране, в съотношение 4 години за 5 години при осигуряване на повече от едно основание (чл. 9, ал. 8 - 10 – отм.);
  • въвеждане на регламент като осигурителен стаж за пенсиониране се зачита времето, през което са полагани грижи за лица с трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане над 90 на сто, не само от техните съпруг (съпруга), родител (осиновител), но и на един от родителите на майката или бащата на лицето с увреждане (чл. 9, ал. 6 – изм., в сила от 15. 08. 2015 г.).
-       от 1 януари 2019 г. индивидуалният коефициент при изчисляване размера на пенсията по чл. 70 от КСО се определя като средноаритметично на месечните индивидуални коефициенти;
 
-       от 1 януари 2019 г. от формулата отпада доходът, върху който са внесени осигурителни вноски за периода по избор от три последователни години до 1 януари 1997 г.;
 
-       от 01. 01. 2017 г. започва постепенно увеличаване на тежестта на една година при изчисляване на размера на пенсиите с процент, равен или по-голям от процента по чл. 100, ал. 1 от КСО, до достигане на 1,5.
 
  • от 01. 07. 2019 г. максималният размер на получаваните една или повече пенсии, отпуснати до 31 декември 2018 г., без добавките към тях, се определя 40 на сто, от максималния осигурителен доход за същата календарна година, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване (§ 6, ал. 1 от ПЗР);
  • промени свързани с усъвършенстване на тристълбовия пенсионен модел, като се дава възможност за свободен избор на лицата, родени след 31. 12. 1959 г. да се осигуряват задължително за допълнителна пенсия в УПФ или само за пожизнена пенсия в държавното обществено осигуряване (ДОО), като се регламентира изборът да не е еднократен, но да се прави не по-късно от 5 години преди възрастта по чл. 68, ал. 1 от КСО (чл. 4б – нов, в сила от от 15. 08. 2015 г.) Промяна от професионален пенсионен фонд във фонд "Пенсии" обаче е възможна еднократно (чл. 4в - нов).
  • променени са задължителните и допълнителни такси, събирани в полза на пенсионноосигурителните дружества (чл. 201 и чл. 202 от КСО);
  • прередактиране на дефинициите на понятията “свързани лица“ и „контрол“ от § 2 на ДР на КСО (т. 3, б. „д“ и т. 4), в сила от 12. 08. 2016 г.;
  • въвеждане на преходни и заключителни разпоредби, във връзка с направените промени (§ 47 - 53 от ЗИД на КСО).
 
С ПЗР на ЗИД КСО са направени промени и в други нормативин актове:
  • с цел синхронизиране на промените в КСО със свързани с тях разпоредби в други нормативни актове са направени кореспондиращи промени и в съответните нормативни актове, включително и в:
-       Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (чл. 128, ал. 3 и чл. 179, ал. 2 и 3 - изм., в сила от 15. 08. 2015 г.) (§ 55 от ПЗР);
 
-       Закона за здравното осигуряване (чл. 40, ал. 1, т. 2 и 6 – изм., в сила от 01. 01. 2016 г. и ал. 3, т. 9 – изм., в сила от от 15. 08. 2015 г.) (§ 56 от ПЗР);
  • в Кодекса на труда е отменена въведената със ЗИД на Кодекса на труда (обн. ДВ, бр. 54 от 17. 07. 2015 г.) разпоредба на § 2а от КТ, с която беше отпаднало задължението на микропредприятията и малките фирми да се съобразяват с разпоредбите на чл. 136а (за удължено работно време), чл. 138а (за предварително съгласуване със синдикатите временното установяване на непълното работно време) и чл. 181 (за издаването на правилник за вътрешния трудов ред)  Разпоредбата е отменена също от 17.07.2015 г. (§ 57 от ПЗР).
 
Виж проектозакона и Мотивите за промените в КСО.
 
 
Промени в Закона за независимия финансов одит
 
 
С § 17 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на Закона за банковата несъстоятелност, в сила от 11. 08. 2015 г., са направени промени и в Закона за независимия финансов одит (ЗНФО).
 
Промените са свързани с:
 
  • въвеждане на явно гласуване при вземането на решение за отнемане на правото за извършване на независим одит и за лишаване от правото да се упражнява одиторска дейност. С цел по-голяма прозрачност при вземането на решенията се регламентира начинът на гласуване - „за“ или „против“ на всеки един член, както и неговите мотиви да се отразяват в протокол и да се публикуват на интернет страницата на комисията (чл. 35е, ал. 3 от ЗНФО);
  • регламентиране на изискване правилата, процедурите и плановете за контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори да се разработват съвместно от Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори и Управителния съвет на Института на дипломираните експерт-счетоводители като по този начин се цели пълноценно изпълнение на съответните надзорни правомощия на двата органа съгласно компетенциите им (чл. 40а, ал. 2 – изм., ал. 3 - нова, ал. 5 – изм. и става ал. 6 от ЗНФО); 
  • въвеждане на по-нисък размер на санкциите, когато са налице извършени от регистриран одитор или специализирано одиторско предприятие административни нарушения, които са с по-ниска степен на обществена опасност - по – строгата санкция за нарушения на изискванията по чл. 22, ал. 2, чл. 27, ал. 4, чл. 28 и чл. 33 на ЗНФО, регламентирана в т. 3 на чл. 41, ал. 1 от ЗНФО се отменя, а вместо нея се въвежда нова санкция – чл. 41а:
-       на регистриран одитор и/или специализирано одиторско предприятие се налага глоба или имуществена санкция от 500 до 5000 лв., когато при проверка или разследване, извършено от контрольорите на Института на дипломираните експерт-счетоводители или от инспекторите на комисията, се установи, че са нарушени изискванията на чл. 22, ал. 2, чл. 27, ал. 4, чл. 28 и чл. 33 (ал.1);
 
-       когато нарушенията по чл. 41а, ал. 1 са извършени от регистриран одитор, който осъществява независим финансов одит от името на специализирано одиторско предприятие, наказанието се налага на регистрирания одитор – физическо лице, и на специализираното одиторско предприятие, от чието име е извършен одитът (ал. 2);
 
-       когато нарушението по чл. 41а, ал. 1 е извършено повторно, глобата или имуществената санкция е в двоен размер (ал. 3);
 
-       актовете за установяване на нарушенията и наказателните постановления се издават по реда на чл. 41, ал. 6, 7 и 8 (ал. 4).
  • въвеждане на по-строги санкции за неизпълнение на задължения по ЗНО от регистриран одитор и/или специализирано одиторско предприятие (чл. 41, ал. 1 - изм. от ЗНФО) -  глобата или имуществена санкция от 2000 до 20 000 лв. за нарушение на Международните одиторски стандарти или Етичния кодекс на професионалните счетоводители, се заменя с глоба или имуществена санкция в размер до 10 на сто от общия обем на приходите на регистрирания одитор или на специализираното одиторско предприятие за предходната финансова година, включващ сумите по чл. 40м, ал. 1, т. 9 от ЗНФО.
     
  • други – прецизирана е разпоредбата на чл. 40а, ал. 1 (думите „регистрирани одиторски предприятия“ и „регистрирани предприятия“ се заменят със „специализирани одиторски предприятия“) и ал. 4 - вече ал. 5 (думата „трудови“ се заменя със „служебни“) и чл. 40в, ал. 1, т. 7 (думите „ал. 5“ се заменят с „ал. 6“.)
 
Виж Мотивите за промените в ЗНФО.


Промени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица
 
 
С § 4 от ПЗР на новия Закон за Националната служба за охрана, в сила от 01. 11. 2015 г.,е допълнен Законът за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ). С направените допълнения:
  • служебните правоотношения между началника на Националната служба за охрана, от една страна, и офицерите и сержантите – от друга се третират като трудови правоотношения за целите на ЗДДФЛ (т. 26, б. „б“ – доп.);
  • се регламентират случаите, при които доходи, получени на основание на Закона за Националната служба за охрана, се третират като необлагаеми (чл. 24, ал. 2, т.1 ,б. „г“ и „д“, т. 4, 8 и 16 от ЗДДФЛ).