Проектопромени 2016 г. ЗКПО, ЗДДФЛ, ЗМДТ, ЗДДС, ДОПК, ЗОПБ

На Интернет страницата на Министерство на финансите е публикуван проект към Закон за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗИДЗКПО).
 
Основните промени в ЗКПО са свързани с уредбата на данъчното облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие, с цел то да може да бъде одобрено от ЕК.
 
С преходни и заключителни разпоредби на ЗИДЗКПО са направени промени и в:
 
 
Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ)
 
Най-важните проектопромени са свързани с:
 
  • въвеждане на авансово облагане на доходите от други източници, изброени в чл. 35 от ЗДДФЛ, които в момента се облагат само годишно;
  • възможност всяка община да определи данък върху доходите на физическите лица, които са с постоянен адрес на територията й. Ставката е предвидено да се определя ежегодно с решение на общинския съвет в диапазон от 0 до 2 на сто, което предоставя възможност на общината да наложи данък или не за съответната година. Този данък ще се плаща като допълнителен данък към всеки от дължимите данъци по реда на ЗДДФЛ, например:
-        ЕТ ще дължи 15 на сто данък плюс съответния данък за общината,
-        лице по трудово правоотношение ще дължи 10 на сто данък плюс съответния данък за общината;
-        физическо лице, получаващо дивидент, ще дължи 5 на сто данък плюс съответния данък за общината;
-        чуждестранно физическо лице ще дължи 10 на сто данък върху техническите услуги плюс съответния данък за общината и т.н.;
 
Данъкът за общините ще постъпва в приход на общинските бюджети.
 
Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ):
 
Най-важните проектопромени са свързани с:
  • включване на поземлените имоти в строителните граници на населените места, които са със статут на земеделска земя и не е променено предназначението им от техните собственици в обхвата на облагаемите с данък имоти;
  • промяна в данъчното облекчение по чл. 24, ал. 1, т. 18 и 19. Съгласно действащите разпоредби от данък върху недвижимите имоти се освобождават сградите, получили сертификати с клас на енергопотребление „В“, „С“ и „D“, издадени по реда на Закона за енергийната ефективност. Според предложената промяна данъчното облекчение не се прилага за сгради, които са получили сертификат за енергийна ефективност в резултат на предоставени публични средства по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради;
  • промяна по отношение заплащането на данък върху недвижимите имоти, придобити след крайния срок за плащане на втората вноска – 31 октомври на текущата година, с което се отстранява съществуваща празнота в закона;
  • прецизиране разпоредбата на чл. 55, ал. 8, като не се променя редът за облагане с данък върху превозните средства на специализираните ремаркета.
  • прецизиране на разпоредбата в чл. 71а относно освобождаване от такса за битови отпадъци както на храмовете, молитвените домове и манастирите, така и на поземлените имоти, върху които са построени, собственост на законно регистрираните вероизповедания в страната, като освобождаването от такса е при условие, че имотите не се ползват със стопанска цел, която не е свързана с пряката им богослужебна дейност.
Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК)
 
В Данъчно-осигурителния процесуален кодекс се предвижда промяна, съгласно която данъчни задължения по ЗМДТ да могат да се установяват с акт за установяване на задължението както на база подадена от задълженото лице декларация, така и на базата на данни от регистъра по чл. 54, ал. 1 от ЗМДТ. Промяната е във връзка с въведения от 1 януари 2015 г. нов режим по отношение декларирането и определянето на данъка върху превозните средства.
 
Промени, свързани с удължаване на срока на прилагане на механизма за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури
 
С проекта се предлага удължаване на срока за прилагане на механизма за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури в максимално допустимия времеви обхват съгласно разпоредбата на член 199а от ДДС Директивата – 31 декември 2018 г.
 
 
Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС):
 
Най-важните проектопромени са свързани с:
  • с Директива 2008/8/ЕО на Съвета от 2008 г. за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на мястото на доставката на услуги. Предложенията в законопроекта са по отношение на режимите за обслужване от типа „мини едно гише“ за доставките на далекосъобщителни услуги, услуги за радио- и телевизионно излъчване и услуги, извършвани по електронен път.
  • писмо на Европейската комисия EU Pilot 7122/14/ TAXU за несъответствия на разпоредби в закона с Директива 2006/112/ЕС. Предложена е промяна, с която се отстранява несъответствието с разпоредбите на Директива 2006/112/ЕО относно принципа на закръгляване на коефициента за определяне на размера на частичния данъчен кредит.
  • констатирани несъответствия с правото на ЕС и хармонизиране на националното с европейското законодателство, с цел единното прилагане, при съобразяване с практиката на Съда на ЕС, свързани с:
-        доставка на услуга по предоставяне на медицинска помощ от лице, упражняващо медицинска професия съгласно Закона за здравето;
-        предоставяне на услуга за личните нужди на данъчно задълженото лице, на собственика, на работниците и служителите.
  • доставките и продажбите на течни горива
-        предлага се да бъде отменен режима по чл. 118, ал. 7 от закона по отношение на петролните бази, като мярка за осъществяване на цялостен и ефективен контрол върху доставките и движението на течни горива от производител и вносител до краен потребител. В тази връзка е предложено и определението за „петролна база“ съгласно § 1, т. 68 от допълнителните разпоредби на закона да бъде отменено.
 
-        предвиден е шестмесечен преходен период за лицата, ползващи режима, да приведат дейността си в съответствие с изискванията на чл. 118 от ЗДДС, т.е. да прилагат общия режим за регистриране и отчитане на доставките/продажбите на течни горива в търговския обект чрез фискални устройства (електронни системи с фискална памет за отчитане на оборотите от продажби на течни горива чрез одобрени по смисъла на Закона за измерванията средства за измерване на разход) и да предават данни по дистанционната връзка на НАП, включително и данни които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива.
  • административнонаказателните санкции за данъчно задължените лица;
  • прецизиране на разпоредби поради възникнали затруднения при практическото прилагане на закона.
 
 
Закона за ограничаване на плащанията в брой:
 
Предлага се нормативно регламентираният праг за ограничение на плащания в брой в страната да бъде намален от 15 000 лв. на 5 000 лв.
 
Предложените промени е предвидено да влязат в сила от 01. 01. 2016 г.
 
Виж по-подробно за направените предложения в Мотивите към проектозакона на ЗИДЗКПО.