Промени в Закона за митниците
В ДВ, бр. 58 от 26. 07. 2016 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за митниците (ЗИД ЗМ)
ЗИД ЗМ е приет с цел привеждане на националното законодателство в съответствие с митническото законодателство на Съюза и по-конкретно:
- Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза, в сила на 30 октомври 2013 г.;
- Делегиран регламент на Комисията (EC) 2015/2446 от 28 юли 2015 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за определяне на подробни правила за някои от разпоредбите на Митническия кодекс на Съюза, публикуван на 29 декември 2015 г. в бр. L 343 на „Официален вестник” на ЕС, както и
- Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията от 24 ноември 2015 г. за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза.
Доколкото митническото законодателство на Съюза е пряко приложимо в Република България в ЗМ са отменени редица разпоредби, включително цели глави и раздели, които уреждат материя и обществени отношения, вече уредени първично на ниво европейско митническо законодателство, например:
- част втора „Елементи, на основата на които се прилагат вносни или износни митни сборове и други мерки, предвидени по отношение на търговията със стоки“ с глави четвърта, пета и шеста с чл. 24 – 43 се отменя;
- част трета „Въвеждане на стоки на митническата територия на Република България до получаване на митническо направление“ с глави седма – тринадесета с чл. 44 – 64 се отменя;
- в част четвърта дял първи с чл. 65 се отменя,
- в глава четиринадесета раздели I, II и III с чл. 68 – 83 се отменят;
- глава петнадесета с чл. 85 – 89 се отменя;
- глава шестнадесета с чл. 90 – 162 се отменя;
- глава седемнадесета с чл. 163 и 164 се отменя;
- глава осемнадесета с чл. 165 се отменя.
- в част четвърта дял трети с чл. 166 – 180а се отменя;
- глава двадесет и втора с чл. 182 се отменя.
- глава двадесет и трета с чл. 183 – 185 се отменя;
- глава двадесет и пета с чл. 199 – 204 се отменя;
- в глава двадесет и шеста раздел I с чл. 205 и 206 се отменя;
- глава двадесет и шеста раздел II с чл. 207 – 211 се отменя;
- глава двадесет и седма с чл. 212, 212а и 213 се отменя;
- глава двадесет и осма с чл. 214 – 219а се отменя.
Най - важните промени в разпоредбите са свързани с:
- изменение на разпоредбите, касаещи митническото представителство (чл. 18 - изм.);
- изрично е определена компетентността на митническите органи при издаването на решения (чл. 19 - изм.);
- въведена е нова възможност за връчване на решенията – електронно (чл. 19а, ал. 1 – доп. и ал. 4 – нова).
- въвеждане на широк кръг форми за обезпечаване на размера на митническото задължение - ипотека, залог; паричен депозит или платежно средство, което се счита за равностойно на паричен депозит, във валута, различна от евро и левове.(виж Глава двадесет и четвърта. Обезпечаване на размера на митническото задължение.).Предвидени са образци за обезпечение (Приложение № 1 и Приложение № 2) под формата на поръчителство, което няма да бъде използвано в друга държава членка (чл. 193).
- създаване на две нови части:
- част десета „Разпоредби, свързани със специфичен контрол“ (чл. 241 – 266) и
- част единадесета „Международни пощенски пратки“ (чл. 267 – 270),
които съдържат разпоредби, регулиращи материя и обществени отношения, които към момента са уредени в Правилника за прилагане на Закона за митниците, който ще бъде отменен.
- прецизиране на административнонаказателните разпоредби. Предвидените изменения целят ускоряване на административнонаказателното производство, ефективност и своевременно събиране на публичните държавни вземания.
Въведени са и преходните мерки за периодите, необходими на държавите членки да разработят или да адаптират митническите електронни системи с цел осигуряване най-късно до 31 декември 2020 г. на необходимото изискуемо ниво за обмен на информация между митническите администрации и икономическите оператори, както и между митническите администрации на държавите членки и ЕК:
- До създаването на Националния комитет за мониторинг на разрешенията за достъп до процедура ТИР по чл. 19, ал. 3 контролът на разрешенията за достъп до процедура ТИР се осъществява по досегашния ред от комисията, включваща упълномощени представители на Агенция „Митници“, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (§ 87);
- До 1 октомври 2018 г. с влизането в експлоатация на Националната система „Уведомление за пристигане, уведомление за представяне и временно складиране“ съгласно приложението към Решение за изпълнение (ЕС) 2016/578 на Комисията от 11 април 2016 г. за създаване на работна програма относно разработването и въвеждането на електронните системи, предвидени в Митническия кодекс на Съюза (ОВ, L 99/6 от 15 април 2016 г.), декларацията за временно складиране за целите на представяне на стоки, както и за съхраняване на стоки в съоръжения за временно складиране се подава по приложение № 3 (§ 88);
- До 2 октомври 2017 г. с влизането в експлоатация на Системата „Митнически решения“ съгласно приложението към Решение за изпълнение (ЕС) 2016/578, заявлението за управление на съоръжения за временно складиране се подава по приложение № 4, а разрешението се издава по приложение № 5 (§ 89);
- До 2 март 2020 г. с подобрение на новата компютризирана система за транзита съгласно Приложението към Решение за изпълнение (ЕС) 2016/578 директорът на Агенция „Митници“ издава разрешения за:
- използване на режим съюзен транзит за стоки, превозвани с железопътен, с въздушен или с морски транспорт, въз основа на документи на хартиен носител;
- използване на режим съюзен транзит за стоки, превозвани с въздушен транспорт или с морски транспорт, въз основа на електронен манифест (§ 90).
С преходни и заключителни разпоредби на ЗИД ЗМ са направени синхронизиращи промени в редица нормативни актове, включително и в:
- Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС) - целта е приемане на мерки на национално ниво, необходими за изпълнение и прилагане на актове на ЕС (чл. 4, т. 6, 30, 37, 47 и 48 – изм., чл. 21, ал. 4 – изм., чл. 29, ал. 3, т. 4 – изм., чл. 57а, ал. 1, т. 3 и т. 6 – изм., чл. 73б, ал. 11 и ал. 13 – изм., чл. 73в ал. 5 –изм., чл. 73з, ал. 1 – изм., чл. 82 – изм., чл. 93, ал. 10 – изм., чл. 99, ал. 5 т. 2 – изм., чл. 123, ал. 7 – изм., чл. 123б, ал. 3 – изм.). С преходна разпоредба се регламентира , че:
- в двумесечен срок от влизането в сила на ЗИД ЗМ лицата, които потребяват собствена електрическа енергия, произведена от централа с обща инсталирана мощност над 5 MW, и нямат регистрация по чл. 57а, ал. 1, т. 3 от ЗАДС, подават искане за регистрация по чл. 57б, ал. 1 от същия закон, като до влизането в сила на акта за издаване на удостоверението за регистрация или на отказа за неговото издаване, лицата продължават дейността си и имат всички права и задължения на регистрирани лица по ЗАДС;
- в едномесечен срок от влизането в сила на ЗИД ЗМ лицата, получили удостоверение за регистрация по чл. 57а, ал. 1, т. 6 от ЗАДС за осъществяване на дейности с компресиран природен газ, се пререгистрират служебно по чл. 57а, ал. 1, т. 2 от същия закон (§ 96 от ПЗР на ЗИД ЗМ).
- Закона за данък върху добавената стойност - промените са преди всичко с редакционен характер (думите „митни сборове“ се заменят с „мита“. думата „необщностни“ се заменя с „несъюзни“; думата „общностни“ се заменя със „съюзни“ и др. подобни, като е прецизирана и разпоредбата на чл. 16, ал. 5);
- Данъчно-осигурителния процесуален кодекс - навсякъде думите „митни сборове“ се заменят с „мита“.
Виж Мотивите към проекто - закона на ЗИД ЗМ.
За абонатите на списание Данъци ТИТА виж материал относно промените в Закона за митниците.