Промени в ДОПК, ЗОПБ, ЗАДС, ВЗ, ЗДДФЛ, ЗАНН

В ДВ, бр. ДВ, бр. 63 от 04. 08. 2017 г. са обнародвани:
 
-         Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ), 
-         Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС),
-         Закона за ограничаване на плащанията в брой (ЗОПБ), 
-         Валутния закон (ВЗ);
 
 
Промени, въведени със ЗИД ДОПК
 
 
Промените, въведени със ЗИД ДОПК, могат да бъда разделени на две основни групи:
  • промени, свързани с имплементиране на разпоредби на европейското законодателство;
  • промени, свързани с усъвършенствуване и допълване на съществуващи разпоредби на закона.
 
Промени, свързани с имплементиране на разпоредби на европейското законодателство

Основните групи промени са свързани с:
 
В съответствие с изискванията на директивата, в ДОПК се създават правила (чл. 143з, ал. 10 – 16 – новичл. 143с, ал. 4 и 5 - нови), съгласно които по реда на автоматичния обмен изпълнителният директор на  НАП следва да обменя с компетентните органи на държавите членки на Европейския съюз и с Европейската комисия информация за:
 
-        предварителни трансгранични данъчни становища по смисъла на т. 31 от § 1 на ДР и
 
-        предварителни споразумения за ценообразуване по смисъла на т. 32 от § 1 на ДР.
 
Доколкото българското законодателство не предвижда издаване на предварителни споразумения за ценообразуване, до момента на наличието на правно основание за издаване на предварителни споразумения за ценообразуване изпълнителният директор на НАП обменя информация по чл. 143з, ал. 10 за такива споразумения, като само получава информация за споразумения, издадени, изменени или подновени в друга държава членка, а чл. 143с, ал. 4 и 5 не се прилагат (§ 59, ал. 5 от ПЗР).
 
 
В съответствие с изискванията на директивата в ДОПК се създават правила за осъществяването на автоматичен обмен на отчети по държави, съдържащи информация за разпределението на:
-         приходите, 
-         печалбите, 
-         активите и 
-         данъците  
на предприятия, които са част от многонационална група предприятия.
 
В ДОПК са регламентирани детайлно правилата по отношение на случаите, когато многонационална група от предприятия подава отчет по държави в България - Раздел VI „Особени правила за автоматичния обмен на отчети по държави“ (виж чл. 143т - чл. 143щ) на глава шестнадесета. Във връзка с новите правила за автоматичен обмен на отчети по държави са дефинирани редица понятия (т. 34 - 46 от §1 на ДР на ДОПК).
 
Въведени са сериозни административно - наказателни разпоредби за неизпълнение на задължение за предоставяне на отчети по държави (чл. 278а - изм.).
 
Сроковете за представяне на първия отчет по държави са регламентирани в § 62 от ПЗР.
 
Обмен на информация за доходите от спестяванията се осъществява по реда на глава шестнадесета, раздел III “а“ Автоматичен обмен на финансова информация в областта на данъчното облагане“, в сила от 01. 01. 2016 г., имплементиращ разпоредбите на Директива 2014/107/ЕС на Съвета от 9 декември 2014 година за изменение на Директива 2011/16/ЕС по отношение на задължителния автоматичен обмен на информация в областта на данъчното облаганесчитано от 1 януари 2016 г.
 
Паралелното съществуване на двата раздела в ДОПК през 2016 г. беше необходимо заради преходните правила, предвидени в Директива (ЕС) 2015/2060, които се прилагат по отношение на Австрия. С изтичането на преходните периоди отпада необходимостта от правилата, регламентирани в:
 
-        глава шестнадесета, раздел VI „Процедура за обмен на информация с държавите членки на Европейския съюз относно доходи от спестявания“. Този раздел вече е с ново заглавие: „Особени правила за автоматичния обмен на отчети по държави“.
-        параграф 19 и приложението към § 19, ал. 1, т. 2 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (обн., ДВ, бр. 105 от 2006 г., доп., бр. 108 от 2007 г
 
Във връзка с отмяната на раздел VI „Процедура за обмен на информация с държавите членки на Европейския съюз относно доходи от спестявания“  в Закона за данъците върху доходите на физическите лица отпаднат:
 
-        разпоредбите на чл. 78 и чл. 79 от в ЗДДФЛ за приспадане и възстановяване на данък, платен в друга държава членка, както и
-        т. 49 "Доходи от спестявания" и т. 50 "Агент-платец" § 1 от ДР на ЗДДФЛ.
 
Отмяната на цитираните разпоредби  е от 1 януари 2022 г., като се отчита давностният срок, в рамките на който би могло да бъде подадено искане за приспадане или възстановяване на платен данък в друга държава членка.
 
  • Създаване в дял четвърти на глава двадесет и седма „б“ „Взаимна помощ при събиране на публични вземания п силата на международни договори“ с чл. 269щ. Новите разпоредби са резултат на все по-широкото международно сътрудничество в областта на данъците през последните години, чиято цел е по доброто действие на националните данъчни закони и същевременно спазване на основните права на задължените лица. Такъв значим международен договор, по който Република България е страна, е Конвенцията за взаимно административно сътрудничество по данъчни въпроси, ратифицирана със законобн., ДВ, бр. 14 от 2016 г.  Конвенцията регулира различните видове обмен на информация (при поискване, автоматичен и спонтанен обмен), извършването на едновременни данъчни проверки, сътрудничество при събирането на вземания за данъци, възникнали в друга държава, обезпечаване на данъчни вземания, връчване на документи и др. В бъдеще се очаква Република България да се присъедини и към други международни актове в областта на административното сътрудничество и взаимната помощ, свързани с данъците.
Във връзка с чл. 269щ е направена промяна в чл. 114, ал. 1 от ДОПК като се предвижда срокът за извършване на ревизия да тече от датата на получаване на уведомлението за извършено връчване в друга държава, когато връчването се извършва на основание на международен договор.
 
  • Изрично се регламентира, че данните, получени по реда на взаимната помощ и административното сътрудничество, включително обменът на информация с други държави при условията на глава шестнадесета, раздел ІІІа, IV, V, VI, глава двадесет и седма „а“ и глава двадесет и седма „б“ от ДОПК, представляват данъчна и осигурителна информация и може да бъде разкривана само при условията и по реда, предвидени в международен договор или съответните глави от ДОПК (чл. 72, ал. 3 - нова).

Направени са и други изменения и допълнения на действащи разпоредби, свързани с обмена на информация.

 
Промени, свързани с усъвършенствуване и допълване на съществуващи разпоредби на закона

Най-съществените изменения са свързани с промени в разпоредбата на чл. 19 от ДОПК относно отговорността на трети лица. Досегашните две алинеи са заменени с единадесет нови разпоредби. Във връзка с промените в чл. 19 е прерeдактиран и чл. 20.

С измененията се цели подобряване на ефективността на действието на законовата уредба, отнасяща се до ангажиране на отговорност на трети лица, отнасяща се до непогасени данъци и осигурителни вноски на задължени лица по чл. 14, т. 1 и т. 2 от ДОПК.
 
Други по-важни промени:
 
  • създава се възможност за предоставянето на данъчна и осигурителна информация на задълженото лице относно декларирани от и за него данни и данните, съдържащи се в данъчно-осигурителната му сметка, посредством телефонна услуга, след идентифициране на лицето, извършено по ред, определен от изпълнителния директор на НАП (чл. 73, ал. 2, т. 6 – нова);
  • създава се възможност за предоставянето на компетентните органи (общини, митница и т.н.) служебно по електронен път от НАП информация за наличие или липса на задължения на лицата, в сила от 01. 01. 2018 г. (чл. 87, ал. 11);
  • регламентира се, че когато е предоставено обезпечение по реда на чл. 176в от Закона за данък върху добавената стойност, размерът на обезпечението е не по-малко от 10 на сто от пазарната стойност на стоката (чл. 121а, ал. 1 - ново изречение второ);
  • регламентира се, че когато са изплатени доходи на повече от пет лица, декларацията по чл. 142, ал. 5 от ДОПК се подава само по електронен път във формат и по ред, одобрени със заповед на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите (чл. 142, ал. 5, ново изречение трето);
  • прецизириране на разпоредби в случаи, когато давностният срок е изтекъл в хода на ревизионното производство и е уважено възражение за изтекла давност (чл. 155, ал. 2 - ново второ изречение и чл. 160, ал. 4 - ново второ изречение.)
 
Изпълнителният директор на НАП в 6-месечен срок от влизането в сила на този закон определя реда за:
 
-        предоставяне на данъчна и осигурителна информация посредством телефонна услуга по чл. 73, ал. 2, т. 6 и
-        реда за изискване и предоставяне на информация по чл. 87, ал. 11 (§ 60 от ПЗР). (Виж още "Промени в ДОПК и информация на НАП".)
 
 
С преходни и заключителни разпоредби са направени синхронизиращи промени и в други нормативни актове, включително и в:
 
  • в Закона за ограничаване на плащанията в брой (ЗОПБ) (§ 67 от ПЗР).
 
Отпадна проекто-предложението плащанията в брой от началото на 2019 г. да се сведат до праг от 1000 лв. Запазва се прагът до 10 000 лв.
 
Промяната е свързана с нови ал. 3 и 4 на чл. 4,  с които се създава възможност за плащане чрез виртуално терминално устройство ПОС или чрез терминални устройства ПОС по администрирани от НАП публични вземания. Смята, че плащането е получено в деня на авторизацията на нареждането за плащане (чл. 178, ал. 6 от ДОПК, изречение второ – ново);
 
  • в Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС) (§ 69).
Промените са свързани с:
 
-        нови разпоредби, свързани с третиране на т.н „нагреваемо тютюнево изделие“, регламентирано със следите нови разпоредби - чл. 12ачл. 29, ал. 3чл. 38, ал. 2, в сила от 01. 01. 2018 г.;
 
-        прередактиране на разпоредбата за акцизната ставка за цигарите - от 01. 01. 2018 г. специфичният акциз става 109 лв. на 1000 къса (чл. 39, ал. 1);
 
-        изискване всички лица, независимо дали са данъчно задължени по този закон, които приемат, разтоварват, съхраняват или извеждат енергийни продукти от пристанища и митнически складове, да използват средства за измерване и контрол по чл. 103а на местата за въвеждане и извеждане на енергийни продукти в съответния обект, както и в местата за съхранение на енергийните продукти в обекта (чл. 103в - нов).
 
С преходна разпоредба (§ 70) от ПЗР се регламентира, че:
 
-         ал. 1 - изискването на чл. 48, ал. 2, т. 21 от ЗАДС не се прилага за лицата по чл. 47, ал. 1 от същия закон, които подадат искане за издаване на лиценз за управление на данъчен склад до влизането в сила на наредбата по чл. 142а, ал. 3 от Закона за виното и спиртните напитки(Съгласно § 71, ал. 2 на ЗИД ДОПК министърът на икономиката издава наредбата по чл. 142а, ал. 3 от Закона за виното и спиртните напитки в едномесечен срок от приключване на процедурата по нотификация по Директива (ЕС) 2015/1535 на Европейския парламент и на Съвета от 9 септември 2015 г., установяваща процедура за предоставянето на информация в сферата на техническите регламенти и правила относно услугите на информационното общество (ОВ, L 241/1 от 17 септември 2015 г.). 
 
-        ал. 2 - изискването на чл. 57, ал. 3, т. 9 от ЗАДС не се прилага за лицата по чл. 56, ал. 1, т. 1 от същия закон, които подадат искане за регистрация на специализиран малък обект за дестилиране до влизането в сила на наредбата по чл. 142а, ал. 3 от Закона за виното и спиртните напитки.  
 
-       ал. 3  - алинеи 1 и 2 се прилагат и за започ­налите до влизането в сила на този закон производства по чл. 48 и 57 от ЗАДС.
 
-       ал. 4 -  Агенция „Митници“ възобновява служебно производствата по чл. 48 и 57 от ЗАДС, по които до влизането в сила на този закон има отказ за непредставяне на документ, че дестилационните съоръжения за производство на етилов алкохол, дестилати и спиртни напитки.
 
  • във Валутния закон (§ 82) е прередактирана разпоредбата на чл. 11а, ал. 2, а  именно - при пренасяне на парични средства в размер на 30 000 лв. или повече или тяхната равностойност в друга валута през границата на страната за трета страна лицата вече не следва да предоставят на митническите органи удостоверение от компетентната ТД на НАП, доколкото тази информация съгласно промяната на чл. 87, ал. 11 от ДОПК вече ще се получава по служебен път. Новата разпоредба е в сила от 01. 01. 2018 г.
 
Виж Мотивите към проекто-закона на ЗИД ДОПК.
 
Обстоен коментар на направените промени в ДОПК е предвиден за септемврийския брой на списанието, който ще бъде публикуван на 05. 09. 2017 г. 
 
 
Промени, въведени със ЗИД НПК
 
 
С § 106 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс са направени и отделни синхронизиращи промени в отделни разпоредби на Закона за административните нарушения и наказания (чл. 33, ал. 2 – изм.чл. 36, ал. 2 – доп.чл. 70, б. “д“ – новачл. 72 - доп.)