Относно подаване на коригиращите декларации за липсващите каси

Подаването на:
 
  • коригираща декларация по чл. 92 от ЗКПО за деклариране на скрито разпределение за минали години въз основа на писмо – покана съгласно чл. 103 ДОПК на зам. изпълнителния директор на НАП (коригираща ГДД по чл. 103 от ДОПК) в 14-дневен срок от получаване на писмото от 15. 09. 2017 г. и
  • коригираща декларация корекция на данъчния финансов резултат по реда на чл. 75, ал. 3 от ЗКПО (коригираща ГДД по чл. 75, ал. 3 от ЗКПО) в срок до 30. 09. 2017 г.
съвпадна във времето.
 
Новостта на ситуацията както с първата, така и с втората декларация породи затруднения в подаването на първата декларация (коригираща ГДД по чл. 103 от ДОПК) за минали години (2015, 2014 и т.н.) в отделни офиси на НАП, като декларацията не се приема с мотива, че единствено следва да се подава ГДД по чл. 75, ал. 3 от ЗКПО за 2016 г.
 
Не се приема и Декларацията по чл. 55, ал.1 и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО за минали години.
 
Искаме да припомним, че:
 
  • Първо) Коригиращата ГДД по чл. 103 от ДОПК, която следва да се подаде в 14-дневен срок от получаване на писмото - покана, пуснато до фирмите на 15. 09. 2017 г., не води до корекция на данъчния финансов резултат и до допълнително данъчно задължение за корпоративен данък (10 на сто) за миналата година, за която се отнася, по две причини:
- липсващите каси не са повлияли на данъчния финансов резултат за минали години, тъй като са отчетени по сметки извън разходните сметки,
 
- ако сега се от отпишат счетоводно като разход, то той следва да бъде посочен в увеличение по реда на чл. 26, т. 11 от ЗКПО и пак няма да се окаже влияние на данъчния финансов резултат за съответната минала година.
 
Скритото разпределение се посочва в ГДД по чл. 92 от ЗКПО само декларативно за целите на коректното определяне на корпоративния данък. Смисълът е, че данъчният финансов резултат не е изкривен с разходи, имащи характер на скрито разпределение на печалбата. Именно затова лицето няма да бъде санкционирано с 20 на сто имуществена санкция по реда на чл. 267, ал. 1 от ЗКПО след като изрично е посочило това.
 
  • Второ) Коригиращата ГДД по чл. 75, ал. 3 от ЗКПО, която следва да се подаде до 30. 09. 2017 г., е за корекция на данъчния финансов резултат. Тя не следва да се подава, ако допусната грешка не влияе на данъчния финансов резултат. Затова тя би следвало да бъде конструирана като логика така, че да променя данъчния финансов резултат за целите на корпоративното облагане. Затова е възможно при електронно подаване на ГДД по чл. 75, ал. 3 от ЗКПО за 2016 г. с цел тя да изпълни ролята на ГДД по чл. 103 от ДОПК да се обложи скритото разпределение с 10 на сто корпортивен данък, което е абсолютно некоректно.

 

Именно тази втора декларация всъщност е важната за бюджета, именно тя трябва да се въведе в данъчно-осигурителната сметка на лицето, извършило скрито разпределение на печалбата, за да може да се събере данъчното задължение върху скритото разпределение.
 
Въпреки, че писмото започва с облагането на скрито разпределение като дивидент и ясно по този начин се дефинира, че целта на писмото е събирането на данък дивидент, което е и търсеният резултат на провежданите ефективно в момента проверки и ревизии на касите – в текста на писмото липсва изрична покана по реда на чл. 103 от ДОПК и за успоредно подаване на коригираща Декларацията по чл. 55, ал. от ЗКПО и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО по реда на чл. 103 от ДОПК.
 
В този случай може да се каже, че за нея е приложима разпоредбата на чл. 104, ал. 3 от ДОПК – подадена след законоустановения срок за подаването й декларация се смята за неподадена и не поражда правни последици за целите на данъчното облагане.
 
И така, в случай, че сте приели да се възползвате от писмото на НАП, изпратено на 15. 09. 2017 г. до редица фирми с големи касови наличности, то е възможно:
 
1.      Да получите отказ за приемане на коригиращите декларации.
 

Отказът от приемане на коригиращите декларации е неправомерен, тъй като съгласно чл. 99, ал. 5 от ДОПК приемането на декларацията може да бъде отказано само, ако:

  • не е подписана или
  • не е подадена от упълномощено лице или
Възможно е обаче при приемането на коригиращите декларации, съответният орган по приходите да състави акт за нарушение за неподадени в срок декларации, въпреки че данъчните субекти предприемат тези действия в резултат на писмото и поканата, съдържаща се в него да подадат коригираща декларация.
 
Съставянето на акт за нарушение от страна на органите по приходите ще доведе до налагане на санкции с наказателни постановления.
 
Бихте могли да подадете писмено възражение срещу съставения акт за нарушение в тридневен срок от съставянето му.
 
Възражението се подава до административно наказващият орган. Възражението се разглежда преди издаването на наказателното постановление и ако се приема за основателно, не се издава наказателно постановление, а административно наказателната преписка се прекратява с резолюция.
 
2.  Ситуацията с подаването на коригиращи декларации:
 
Електронното подаване на практика е невъзможно, тъй като програмата може да свързва подадената коригираща декларация по  чл. 103 от ДОПК с коригиращата декларация по чл. 75 ал. 3 от ЗКПО и автоматично да се генерира корпоративен данък в размер на 10 сто върху скритото разпределение.
 
Ето защо, ако подавате коригиращи декларации, считаме че можете да направите това на хартиен носител със заявление, към което да подадете съответните коригиращи декларации.
 

Редакционен материал
Списание "Данъци ТИТА"