Промени в ППЗАДС и Наредба № Н-18 от 2006 г.

В ДВ, бр. 49 от 30. 06. 2015 г. са обнародвани:
  • Правилник за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за акцизите и данъчните складове (ПИД ППЗАДС) и
  • Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.
 
 
Промени в ППЗАДС
 
С ПИД ППЗАДС са направени редица промени в Правилника, в сила от 30. 06. 2015 г. По-голямата част от промените целят синхронизиране на разпоредбите на ППЗДАС с промените в Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), обнародвани в ДВ, бр. 105 от 2014 г., в сила от 1 януари 2015 г.
 
Най-важните промени са свързани с:
  • промяна на разпоредбата на чл. 21а, 1, въведена във връзка с отмяната на чл. 24ж, ал. 1, т. 3 от ЗАДС относно възстановяването на платеният акциз за електрическа енергия на лицензираните железопътни превозвачи и управителите на железопътната инфраструктура за ползваната от тях тягова и нетягова електрическа енергия при осъществяването на тяхната дейност;
  • създаване на нови разпоредби, в сила от 01. 09. 2015 г., а именно:
-        чл. 25а,с която се регламентира, че когато исканията за възстановяване по Глава втора „Освобождаване и възстановяване и акциз“ се подават на хартиен носител;
 
-        ал. 3 на чл. 60, с която се регламентира, че когато искането за необходимото количество бандеролипо чл. 60 ал. 1 се подава на хартиен носител;
 
-        чл. 68б, с която се регламентира, че когато описите на бандероли по чл. 66 и чл. 66а се подават на хартиен носител,
 
информацията, съдържаща се в съответните документи, се предоставя и на електронен носител.
  • промяна чл. 44, ал. 2, с което отпада изискването митническите служители да не присъстват в случаите на ремонт на място на средствата за измерване и контрол, а само в случаите на тяхното монтиране и демонтиране;
  • допълнение на чл. 53а, ал. 1, с което се въвежда 14-дневен срок за подаване на исканията за унищожаването на акцизни стоки под контрола на митническите органи. Разширен е и кръгът на длъжностните лица, имащи правомощие да определят митническите служители, които да присъстват при физическото унищожаване на акцизни стоки (чл. 53а, ал. 6 и 7 – доп.);
  • нова ал. 5 на чл. 72б, като е уредено, че в случаите на установени с ревизионен акт задължения по реда на чл. 108 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), дължимият акциз да се внася в държавния бюджет по сметка на митническото учреждение издало ревизионния акт, в сроковете, определени в ДОПК;
  • допълнения в чл. 74 (ал. 5 - нова), чл. 79 (ал. 2 – нова) и чл. 85а (т. 49 а и 49б), свързани със случаите от практиката, при които митническите органи в следствие на извършена проверка са обезпечили като веществени доказателства (иззели или запечатали в съответния обект) акцизни стоки или суровини и материали за тяхното производство;
  • изменение в чл. 76 обусловено от промяната на чл. 84, ал. 6 от закона, както и в съответните приложения от правилника, като реквизитите които са регламентирани са допълнени и задължително ще се посочва продажната цена (за цигарите), вместимост на потребителската опаковка и брой потребителски опаковки;
  • нови разпоредби (чл. 108а, ал. 11 – 16 - нови, чл. 108в – нов и чл. 108г –нов), свързани с подробно уреждане на разпоредбата на чл. 93, ал. 8 от ЗАДС относно издаване на сертификат за изпълненията на условията на чл. 93, ал. 6 за одобрен съд за транспортиране на маркирани енергийни продукти от началника на съответната компетентна митница;
  • създаване на нова разпоредба (чл. 108д), регламентираща информацията, която лицата следва да предоставят в изпълнение на чл. 94а, ал. 4 от ЗАДС, като същата цели да предотврати възможностите за ощетяване на фиска чрез използване на енергийните продукти с намалена ставка не по предназначение. Конкретизиран е кръгът на непредвидимите събития, за които е необходимо подаване на уведомление по чл. 94а от закона, а именно – непредвидимите обстоятелства, водещи до опасност за живота и здравето на хората или за околната среда.
Освен това навсякъде в правилника:
  • думите „средства за измерване“ са заменени със „средства за измерване и контрол“. Това се налага във връзка с необходимостта от уеднаквяване на терминологията в закона и правилника.
  • думите "Наредба № 3 от 2010 г. за специфичните изисквания и контрола, осъществяван от митническите органи върху средствата за измерване на акцизни стоки" се заменят с "Наредба № Н-1 от 2014 г. за специфичните изисквания и контрола, осъществяван от митническите органи върху средствата за измерване и контрол на акцизни стоки" (§ 59 от ПЗР).
Направени са и промени с редакционен и правно-технически характер, които целят прецизиране на разпоредбите. 
 
Направени са промени и в приложение № 1б и приложение № 2 като се посочва количеството на действително вложения чист алкохол в единица изделие, а не както досега разходната норма на вложения чист алкохол.
 
В съответствие с измененията на разпоредбите в правилника са направени промени и в приложения:
 
Създадени са и две нови Приложения:

С предходни заключителни разпоредби е:
 
  • въведено задължение за лицата да подават уведомление по реда на чл. 52а в случаите на смесване на биогорива с горива от нефтен произход с платен акциз, собственост на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ с цел привеждането им в съответствие с изискванията на Закона за енергията от възобновяеми източници до изчерпване на количествата им (§ 60 от ПЗР);
  • предвидено в срок до 01. 09. 2015 г. издадените до влизането в сила на правилника сертификати за одобрен съд за транспортиране на маркирани енергийни продукти, да се преиздават служебно от митническите органи при условията и по реда на чл.108в от правилника (§ 61 от ПЗР);
  • прието уведомлението по чл. 49, ал. 6 да може да се подава до 1 септември 2015 г. на електронни адреси, публикувани на интернет страницата на Агенция "Митници" (§ 62 от ПЗР).
 
Виж още Мотивите към проекта на ПИД ППЗАДС.
 
 
 Промени в Наредба № Н-18 от 2006 г.
 
Направените промени в Наредба № Н-18 от 2006 г. целят привеждане на наредбата в съответствие с приетите промени в чл. 118, ал. 8 от Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС), в сила от 1 януари 2015 година. В тази връзка с новите ал. 12 - 14 на чл. 3 се регламентира регистрирането и отчитането на зареждане на превозни средства, машини, съоръжения и друга техника за собствени нужди с течни горива да се извършва, както следва:
 
1.      Лицата, които извършват зареждане на течни горива за собствени нужди от стационарни подземни резервоари за съхранение на горива или неподвижно прикрепени към земята резервоари с вместимост над 1000 литра, да регистрира и отчита зареждането чрез електронни системи с фискална памет (ЕСФП). Предвиденият за тези лица/лицата преходен период да приведат дейността си в съответствие с изискванията на наредбата е до 31 август 2015 година (§ 4 от ПЗР).
 
2.      Лицата, извършващи зареждане на течни горива за собствени нужди от съд/съдове с обща вместимост до 1000 литра включително, като общото заредено количество гориво за календарната година не трябва да превишава 2000 литра, ще подават данни в Националната агенция за приходите чрез електронен документ за доставка за получените количества горива като получатели по доставката (по реда на чл. 59а, ал. 3 от Наредбата).
 
3.      Лицата, които извършват зареждане на течни горива за собствени нужди от подвижни резервоари (мобилни автоцистерни), както и зареждане на съоръжения и/или инсталации за производство и/или отопление, ще подават данни в Националната агенция за приходите чрез електронен документ за доставка за получените количества горива като получатели по доставката (по реда на чл. 59а, ал. 3 от Наредбата).
 
Регламентира се като задължителен реквизит на касовата бележка да се изписва номер и дата на фактура, но само когато се извършва плащане по доставка с непрекъснато изпълнение, за която има издадена фактура (чл. 26, ал. 1, т. 15 – нова). Новото изискване е в сила от 01. 08. 2015 г. Целта е лицата, потребители на съответната услуга, да бъдат информирани по коя фактура е извършено плащането. 
 
Въведени са преходни и заключителни разпоредби (§ 5, § 6 и § 7).
 
Виж още:
 
  • Мотивите към проекта на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г.