Промени в Закона за митниците и Наредба Н-8

В ДВ, бр. 60 от 07. 08. 2015 г. са обнародвани:
  • Закон за изменение и допъпнение на Закона за митниците (ЗИДЗМ), като с преходни и заключителни разпоредби са направени промени и в други нормативни актове, сред които е и Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и Закона за автомобилните превози, по повод възможности за проверки от страна на митническите органи;
  • Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица (Наредба Н-8), която е в сила от 07. 08. 2015 г.
 
Промените в Закона за митниците
 
Промените в Закона за митниците съгласно Мотивите към проектозакона на ЗИДЗМ целят:
-        привеждане в съответствие на националното законодателство с митническото законодателство на Европейския съюз и
-        прецизиране на разпоредбите с цел улесняване практическото им прилагане.
 
Най - важните промени са:
  • въвеждане на тестове за психологическа пригодност при назначаване и повишаване в длъжност в Агенция „Митници” и предоставяне на правна възможност за временно преместване на митническите служители, както и регламенитране на други аспекти в дейността на митническите служители - обучение, униформено облекло и т.н (чл. 10, ал. 11- 15 от ЗМ - нови). Наредбата по чл. 10, ал. 11 относно условията и реда за извършване на изследването за професионална и психологическа пригодност  средва да се издаде в срок три месеца от влизането в сила на ЗИД ЗМ (§ 42 от ПЗР на ЗИД ЗМ);
  • промяна в административния акт, с който се определят неплатени публични държавни вземания, установени от митническите органи. До промяната митническите органи издаваха два отделни административни акта (решение и постановление), които подлежаха на самостоятелно обжалване по административен и съдебен ред. С цел повишаване ефективността при събирането на публични държавни вземания и намаляване на сроковете за тяхното събиране:
-        раздел ІІІПостановления за принудително събиране на публичните държавни вземания, издавани от митническите органи“ от глава двадесет и шеста „Заплащане на митническото задължение“ от закона  се отменя.
 
-        издадените решения от митническите органи, с които се определят длъжникът и размерът на публичното държавно вземане, вече служат като изпълнително основание за принудително събиране на установените вземания (чл. 212, ал. 2 и чл. 221 от ЗМ). Във връзка с направената промяна е направена синхронизиращо изменение и в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), като решението на митническите органи изрично е посочено като изпълнително основаниечл. 209, ал. 2, т. 4 от ДОПК, думата „постановление за принудително събиране“ е заменена с  „решение“);
 
В тази връзка с § 41 от ПЗР на ЗИД ЗМ се посочва, че неприключените до влизането в сила на този закон производства по издадени решения от митническите органи, производства по отменения в глава двадесет и шеста раздел ІІІПостановления за принудително събиране на публични държавни вземания, издавани от митническите органи“ и производства за принудително изпълнение пред публичен изпълнител в Националната агенция за приходите се довършват по досегашния ред. 
  • прецизиране на разпоредбата, свързана с начисляването на лихви за забава -  уточни се, че митническите органи начисляват и събират законната лихва върху размера на дължимите митни сборове и на другите публични държавни вземания, считано от деня, следващ датата на изтичане на определения срок за плащане, до датата на плащане (чл. 211, ал. 2 от ЗМ); 
  • регламентиране на обмен на информация между МВР и Агенция „Митници“ (чл. 16г - нов).

В тази връзка е направено и кореспондиращо допълнение на чл. 74 ал. 3 от ДОПК, с което се дава право на длъжностните лица от инспекторатите на Агенция „Митници“ на достъп до всички сведения и документи в приходната администрация във връзка с извършваните от тях проверки; 

  • въвеждане на изричен регламент относно унищожаване от митническите органи на отнетите и изоставените в полза на държавата стоки, за които има заключение на компетентните органи, че не отговарят на изискванията за безопасност -  при условия и по ред, определени с наредба на министъра на финансите (чл. 239, ал. 4 от ЗМ - нова). Наредбата по чл. 239, ал. 4 от ЗМ следва да бъде издадена в срок три месеца от влизането в сила на ЗИД ЗМ (§ 42 от ПЗР на ЗИД ЗМ).
  • завишаване на санкциите в случаите на повторност при контрабанда на стоки (чл. 233, ал. 4 и 5 от ЗМ - нови);
  • прецизиране на разпоредбата за отнемане в полза на държавата на стоките - предмет на митническо нарушение (чл. 234, ал. 4 от ЗМ);
  • регламентиране на долна граница за санкцията по чл. 238в от ЗМ (използване превозно или преносно средство, в което е установено наличието на тайник);
  • въвеждане на чл. 255 от Наказателния кодекс (НК) в кръга на престъпления по отношение на задължения за ДДС от внос и акцизи, за които разследващият митнически инспектор има материална компетентност да извършва действия по разследване (чл. 16a, ал. 1 от ЗМ);
  • възлагане на митническите органи да извършват оперативно-издирвателна и конвойна дейност при осъществяване на правомощията си по предотвратяване, разкриване и пресичане на престъпления по чл. 234, 242, 242а, 251 и по чл. 255 от НК по отношение на задължения за ДДС от внос и акцизи (чл. 15, т. 14 от ЗМ - нова, чл. 16д - 16 ж от ЗМ - нови);
  • разширяване на контрола, осъществяван от митническите органи на граничните контролно-пропускателни пунктове и на територията на страната при предотвратяване и разкриване на нарушения на митническото и акцизното законодателство (чл. 15, т. 15 от ЗМ – нова).

В тази връзка в Закона за автомобилните превози в чл. 91а се създава ал. 13, съгласно която „за изпълнение на възложените им със закон функции митническите органи могат да осъществяват контролни проверки на пътя с цел установяване на дневните периоди на управление, прекъсванията и периодите на ежедневна и седмична почивка на моторните превозни средства, осъществяващи товарни превози“;

  • отмяна на разпоредби в закона поради пряка приложимост на разпоредби на европейски актове (регламенти);
  • дефиниране на понятието „тежко нарушение” (т. 36 от §1 на ДР на ЗМ).

С преходни разпоредби се регламeнтира ,че:

  • в едномесечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет приема измененията в подзаконовите нормативни актове, произтичащи от чл. 9, ал. 4 от Закона за митниците и чл. 6, ал. 6 от Закона за Националната агенция за приходите (§ 43 от ПЗР на ЗМ);
  • неприключените до влизането в сила на този закон досъдебни производства по чл. 194, ал. 3 и 5 от Наказателно-процесуалния кодекс се довършват от органите, пред които са висящи ( § 46 от ПЗР на ЗМ).
 
Виж Мотивите към проектозакона на ЗИДЗМ
 
 
Промени в Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г.


Промените в Наредба № Н-8 от 2005 г. са свързани преди всичко с:
  • промените, обнародвани в  ДВ, бр. 54 от 17. 07. 2015 г., извършени в Кодекса на труда (КТ), Кодекса за социално осигуряване (КСО), Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) свързани с въвеждането на нов вид трудов договор за краткотрайна сезонна селскостопанска работа (чл. 114а от КТ) и задължителното му осигуряване по реда на КСО И ЗЗО (чл. 4, ал. 10 от КСО и чл. 40, ал. 1, т. 1 от ЗЗО). В тази връзка се допълва:
-        декларация образец № 1 с нов код за вид осигурен – 97 за лицата по чл. 4, ал. 10 от КСО По този начин се предоставя възможност осигурителите (работодателите), сключили трудови договори на основание на чл. 114а от КТ, да предоставят данни за осигурените лица с цел зачитане на осигурителен стаж и ползване на съответните права от лицето;
 
-        ал. 6 на чл. 2 се допълва в смисъл, че когато е подадена декларация образец № 7 и осигуряването на основание чл. 40, ал. 5, т. 1 от ЗЗО е започнало преди и продължава след дните, през които същото лице е подлежало на осигуряване на основание чл. 4, ал. 10 от КСО, декларация образец № 7 не се подава.
 
  • новатата разпоредба на § 6 от ПЗР на Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, въведена с ПМС № 131 от 28. 05. 2015 г. за изменение и допълнение на нормативни актовe, с която се дава възможност  на лицата, работещи в международни органи или организации със съгласието на компетентните български държавни органи, които не са осигурявани, да могат писмено да заявят желанието си за осигуряване до 1 юли 2016 г. С § 7 от ПЗР на Наредба Н– 8 се въвежда редът и начинът за подаване на данни с декларация образец № 1 или образец № 5 от тези лица.  
 Други промени:
  • в чл. 3, ал. 9 думите „подава декларация“ се заменят с „подават декларации“;
  • в чл. 6, ал. 1 в т. 3 накрая се добавя „или по електронен път чрез използване на квалифициран електронен подпис на подателя“; в т. 4 думите „електронен носител и/или хартиен носител“ се заменят с „хартиен носител или електронен носител и хартиен носител“;
  • в чл. 6а, ал. 1, т. 1 думите „датата на раждане и код за пол, когато е попълнен личен номер на чужденец или служебен номер в декларация образец № 1“ се заличават;
  • в приложение № 1 към чл. 2, ал. 1, в Указания за попълване на декларация образец № 1 „Данни за осигуреното лице“ са направени промени в:
-         т. 12 и, а именно: - позиция 06 (след думите „Закона за Министерството на вътрешните работи“ се поставя запетая и се добавя „Закона за специалните разузнавателни средства“);  позиция 13 (думата „производители“ се заменя със „стопани“); позиция 93 (накрая се поставя запетая и се добавя „приети по реда на отменената Наредба № 34 от 2006 г. за придобиване на специалност в системата на здравеопазването (обн., ДВ, бр. 7 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 89 от 2007 г., бр. 55 от 2008 г., бр. 12 и 72 от 2010 г., бр. 58 от 2011 г.; попр., бр. 60 от 2011 г.; изм. и доп., бр. 50 от 2012 г., бр. 24 от 2013 г.; изм., бр. 73 от 2013 г.; изм. с Решение № 15612 от 2013 г. на ВАС на РБ – бр. 59 от 2014 г., отм., бр. 7 от 2015 г.), и които продължават обучението си при условията, при които са приети);
 
-         т. 12.3, в „Забележки“ т. 1 се изменя така „Точки 12.1, 12.2 и 12.3 се попълват за вид осигурен 01, 02, 03, 04, 08, 10, 16, 18, 19, 20, 25, 26, 72, 82, 95 и 97.“
 
-         т. 31 изречение последно се изменя така: „Попълва се за лица с попълнен „Вид осигурен“ в т. 12 – 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 24, 25, 26, 27, 71, 72, 82, 83, 90, 92, 93, 94, 95 и 97.“
  • в приложение № 3 към чл. 2, ал. 1, Указания за попълване на Декларация обр. № 5 „Авансово внесени социални и здравноосигурителни вноски“, т. 10, позиция 13 думата „производители“ се заменя със „стопани“.
 
Промените са в сила то 07. 08. 2015 г.
 
 
Виж Мотивите към проекта на Нарeдба за изменение и допълнение на Наредба Н- 8.