Промени в образеца на годишната данъчна декларация за корпоративния данък за 2024 г.

Промени в образеца на годишната данъчна декларация за корпоративния данък за 2024 г.

 

Цветана Янкова, данъчен експерт

 

Актуално към 10.04.2025 г.

 

На първо място следва да се обърне внимание, че за 2024 г. след като бяха утвърдени образци[1] на годишната данъчна декларация (ГДД) по чл. 92 от ЗКПО за данъчния финансов резултат и дължимия годишен корпоративен данък се наложи да се извършат промени в един от образците, а именно – образец 1011 „Приложение № 1 за ползване на данъчни облекчения“. Това доведе до отмяна на първоначално утвърдения образец 1011 и съответно до утвърждаване и обнародване в „Държавен вестник“ на нов образец 1011[2].

 

Причината за това е, че в приетия от Народното събрание Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. (ЗДБРБ за 2025 г.)[3] се съдържат разпоредби, които са свързани с продължаване прилагането на данъчното облекчение за извършване на производствена дейност в общини с безработица, по-висока от средната за страната в случаите на минимална помощ.

 

Тук е мястото да припомним, че съгласно § 73 от преходните и заключителни разпоредби (ПЗР) към Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност (ДВ, бр. 104 от 2020 г., в сила от 1.01.2021 г., доп., бр. 14 от 2021 г., в сила от 1.01.2021 г., изм. и доп., бр. 99 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.), данъчното облекчение по чл. 184 от ЗКПО, представляващо минимална помощ по чл. 188 от ЗКПО, може да се ползва до 31 декември 2023 г., в т. ч. за корпоративния данък за 2023 г. Това облекчение се базираше на изискванията и условията на Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis (Регламент (ЕС) № 1407/2013), удълженият срок на прилагане на който изтече на 31 декември 2023 г.

 

Предвид това, за да се прилага данъчното облекчение, представляващо минимална помощ, за 2024 г. и следващите години е необходимо да има текстове в ЗКПО, които да са в съответствие с новия Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis (Регламент (ЕС) 2023/2831), срокът за прилагане на който е от 1 януари 2024 г. до 31 декември 2030 г.

 

Такива разпоредби се съдържат в § 27, т. 2 – 4, § 28 и § 29 от ПЗР на ЗДБРБ за 2025 г. Те са свързани с отразяване на условията на новия Регламент (ЕС) 2023/2831 за прилагане на минимална помощ, като накратко основните промени в сравнение с Регламент (ЕС) № 1407/2013, който се прилагаше до края на 2023 г., са:

 

  • увеличаване на горния праг на минималната помощ, предоставяна на едно предприятие за период от 3 години от 200 000 на 300 000 евро, като с тази мярка Европейската комисия отразява инфлацията за периода 2014 – 2023 г. и нивото на икономическото развитие в Европейския съюз;

 

  • въвеждане на задължение за държавите членки да регистрират помощта de minimis в централен регистър, установен на национално ниво или на ниво Европейски съюз, считано от 1 януари 2026 г.

 

  • други различия, в т.ч. начинът на изчисляване на периода за натрупване на помощта. Съгласно правилата на Регламент (ЕС) № 1407/2013 референтният тригодишен период се оценяваше текущо, така че при всяко ново предоставяне на помощ de minimis да се отчита общият размер на помощта de minimis, отпусната през съответната бюджетна, а в случая с България данъчна година[4], както и през двете предшестващи бюджетни години, като периодът от три бюджетни години се определяше според бюджетните години, използвани от предприятието в съответната държава членка. С новия Регламент (ЕС) 2023/2831 периодът за натрупване на помощта от три бюджетни години е променен на три години.

 

Правото на преотстъпване на данък при прилагане на данъчното облекчение, представляващо минимална помощ се прилага от 1 януари 2024 г. до 31 декември 2030 г., в т.ч. за корпоративния данък за 2030 г., в съответствие със сроковете за прилагане на Регламент (ЕС) 2023/2831.

 

Въвеждат се и някои нови понятия, както и се прави промяна в същността на някои вече съществуващи понятия, което се обуславя от съответната терминология в новия Регламент (ЕС) 2023/2831.

 

Като се има предвид, че към началната дата за подаване на ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2024 г. (01.03.2025 г.) все още не бяха факт гореописаните промени в законовата уредба, свързани с ползване на данъчното облекчение по чл. 184 от ЗКПО под формата на минимална помощ по чл. 188 от ЗКПО, не беше възможно в образеца на декларацията, утвърден към тази дата, да се съдържат полета за деклариране ползването на това облекчение. Иначе казано, това данъчно облекчение на практика не съществуваше преди да бъдат приети законови разпоредби, с които то да бъде уредено, в т.ч. за 2024 г.

 

Важно е да се има предвид, че тази необичайна ситуация, свързана с необходимостта от още едно утвърждаване и обнародване в „Държавен вестник“ на образец 1011 и то след началната дата на срока за подаване на ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2024 г. (01.03.2025 г.) е предмет на регламентиране в разпоредбата на § 29, ал. 6 от ПЗР на ЗДБРБ за 2025 г. Тази разпоредба постановява, че за 2024 г. данъчното облекчение по чл. 184 от ЗКПО в случаите на минимална помощ по чл. 188 от същия закон се ползва с подаване на данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО след обнародване в „Държавен вестник“ на изменение в данъчната декларация за 2024 г.

 

Извън гореочертаната тема, развила се в два етапа, по-долу ще се спрем и на останалите промени в някои от образците на ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2024 г.

 

Най-общо може да се каже, че промените в образеца на годишната данъчна декларация (ГДД) по чл. 92 от ЗКПО за данъчния финансов резултат и дължимия годишен корпоративен данък за 2024 г. не са много и не са съществени, а по-скоро са свързани с:

 

1. детайлизиране на подлежащата на деклариране информация чрез преместване в декларацията на част от информацията, съдържаща се в Помощните справки за попълване на декларацията[5];

 

2. отмяна на едно приложение (Приложение 4 за определяне на временна солидарна вноска за генерираните свръхпечалби – образец 1014). Отмяната е свързана с изтичане на периода на действие на § 9 от ПЗР на ЗИДЗКПО (обн. - ДВ, бр. 99 от 2022 г., доп., бр. 86 от 2023 г.). Във връзка с отмяната на образец 1014 са направени промени, както следва:

 

  • в образец 1010, част Част ІV – Образци и документи, които се подават заедно с декларацията – преномерирани са редовете в тази част;
  • в образец 1010, част Част V – отпада ред 12.1а (Данъчна печалба в случаите по § 9 от ПЗР на ЗИДЗКПО) и в тази връзка е премахнат указателен текст към ред 14 (Полагащ се корпоративен данък);
  • премахнати са относимите към временната солидарна вноска указателни текстове в Приложение № 2 за печалби (доходи), обложени в чужбина, за които се прилага метод за избягване на двойното данъчно облагане (образец 1012).

 

3. редакционни промени, свързани с промени в ЗКПО, действащи за 2024 г., в т.ч. по отношение на разгледаното по-горе данъчно облекчение под формата на преотстъпване на корпоративен данък при условията на минимална помощ.

 

Тук няма да се спираме на самите промени в законовите норми, доколкото от една страна те вече са коментирани на страниците на списанието, а от друга – целта на настоящия материал е да се посочат и обяснят, където се налага, всички промени в образеца на декларацията, с оглед по-лесна ориентация при попълването й.

 

Преди да се спрем по-детайлно на промените в образеца на декларацията е добре да посочим, че сроковете за деклариране и внасяне на годишния корпоративен данък не са променени и са следните:

 

  • Срок за подаване на ГДД - от 1 март до 30 юни[6] на следващата календарна година.
  • Срок за внасяне на данъка - до 30 юни на следващата календарна година.

 

Промените в образеца, които са взаимосвързани, ще бъдат разгледани заедно. Същите са маркирани в червен цвят и са следните:

 

 

1. Редакционни промени в Част ІІІ на образец 1010 – Данни за дейността на данъчно задълженото лице

 

Промяната се състои в редакция на редове 6 и 6.1, която отразява промяната в чл. 189, т. 3, б. „в“ от ЗКПО (в сила от 01.01.2023 г.), съгласно която дейността, свързана с първоначалната инвестиция, трябва да продължи да се осъществява в съответната община за период поне ТРИ[7] години след годината на завършване на първоначалната инвестиция; това обстоятелство се декларира с годишните данъчни декларации всяка година до изтичане на тригодишния срок.

 

 

2. Промяна в ред 9 от колона А на Част V на образец 1010 – Определяне на данъчния финансов резултат и дължимия корпоративен данък

 

За да се разбере по-добре промяната, следва да се посочи, че до 2023 г. на ред 9 се посочваха само непризнатите разходи по чл. 26, т. 1 (разходи, несвързани с дейността), т. 2 (разходи, които не са документално обосновани) и т. 6 (разходи за начислени глоби, конфискации, санкции и лихви за просрочие), като разходите по т. 1 и 2 бяха обединени на един ред, а тези по т. 6 бяха на отделен ред. Всички останали непризнати разходи по чл. 26 от ЗКПО се съдържаха в част ІІІ на помощните справки към ГДД по чл. 92 от ЗКПО (Помощна справка за целите на попълване на част V от образец 1010 на годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО).

 

С направената промяна в образеца на ГДД за 2024 г. всички непризнати за данъчни цели разходи[8] по чл. 26 от ЗКПО вече следва да се декларират на предвидените за целта редове на образец 1010, като по-често срещаните в практиката непризнати разходи са обособени на отделни редове в колона А на част V (от 9.1 до 9.5), а останалите са обединени на ред 9.6, както следва:

 

 

С оглед на това е направена промяна и в част ІІІ на помощните справки към ГДД по чл. 92 от ЗКПО (Помощна справка за целите на попълване на част V от образец 1010 на годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО), като от нея са изключени непризнатите разходи по чл. 26 от ЗКПО.

 

Същият подход (включване в част V, колона Б, на образец 1010 и изключване от помощните справки) е използван и по отношение на намалението на счетоводния финансов резултат по чл. 177 от ЗКПО с размера на изплатените суми за трудово възнаграждение и внесени за сметка на работодателя вноски за фондовете на ДОО и НЗОК при наемане на безработни лица, а именно:

 

 

В тази връзка е добавена нова част ІV в Приложение № 1 за ползване на данъчни облекчения[9] (образец 1011):

 

Част ІV – Намаление на счетоводния финансов резултат по чл. 177 от ЗКПО при наемане на безработни лица

 

 

Очевидната цел на новата част ІV от образец 1011 е предоставяне на детайлна информация за ползването на облекчението по чл. 177 от ЗКПО, аналогично на останалите данъчни облекчения по глава 22 от ЗКПО и признаването за данъчни цели на някои счетоводни разходи за дарения.

 

3. Промени в Приложение № 1 за ползване на данъчни облекчения (образец 1011)

 

3.1. Във връзка с гореизложеното по отношение на данъчното облекчение под формата на минимална помощ, в първата „версия“ на образец 1011 бяха отстранени всички указателни текстове и справки, касаещи това данъчно облекчение, съответно съществуващите справки в Част І – Преотстъпване на корпоративен данък бяха преномерирани.

 

Във втората окончателна „версия“ на този образец (1011) са включени съответните справки и указателни текстове, свързани с ползването на данъчното облекчение под формата преотстъпване на корпоративен данък при условията на минимална помощ, съответно отново са преномерирани следващите справки в Част І – Преотстъпване на корпоративен данък. Визуализирани, промените в Част І са следните:

 

Част І – Преотстъпване на корпоративен данък

 

За да се ползват данъчните облекчения по глава двадесет и втора от ЗКПО, е необходимо да бъде изпълнено изискването на чл. 167, ал. 1, което се декларира на ред 4.1 от част ІІІ на декларацията.

 

Лицата, които ползват преотстъпване на корпоративен данък единствено по раздел ІІІ „Общи данъчни облекчения” от глава двадесет и втора, попълват само Справка 1.

 

 

Номенклатура за кодовете на основанията за преотстъпване на корпоративен данък

 

 

3.2. Извършена е една промяна в Част ІІ – Признаване за данъчни цели на счетоводни разходи за дарения, изразяваща се в отпадане на текста „домове за медико-социални грижи за деца съгласно Закона за лечебните заведения (до 30.12.2023 г.) [14]“.

 

3.3. Добавена е нова Част ІV – Намаление на счетоводния финансов резултат по чл. 177 от ЗКПО при наемане на безработни лица (разгледана е по-горе).

 

4. Промени в Указанията за попълване и подаване на декларацията

 

Промяната се изразява в заличаване от указанията на чл. 176а[15] от ЗКПО и е свързана с отмяната на тази разпоредба в сила от 01.01.2024 г.

 

Извън промените в образеца на декларацията, е добре да се напомнят правилата за подаването ѝ, както и за подаване на годишния отчет за дейността (ГОД) и на декларацията, която се подава в Агенцията по вписванията от предприятия, които не са осъществявали дейност по смисъла на Закона за счетоводството (ЗСч), както следва:

 

  • Начин на подаване на ГДД

 

По отношение на начина на подаване на ГДД по чл. 92 от ЗКПО[16] не е налице промяна – тя следва да се подава по електронен път с квалифициран електронен подпис.

 

  • Ред за подаване на годишен отчет за дейността (ГОД)

 

Подаването на ГОД следва да се извърши по реда на съвместната заповед на изпълнителния директор на НАП, председателя на НСИ и изпълнителния директор на Агенция по вписванията[17], която се обнародва в „Държавен вестник“[18].

 

Лица, които не са задължени да подават ГДД и ГОД:

 

Съгласно чл. 92, ал. 4 от ЗКПО ГДД и ГОД не подават данъчно задължените лица, които през данъчния период не са осъществявали дейност по смисъла на ЗСч[19].

 

В случаите когато се подава ГДД, но не е налице задължение за подаване на ГОД[20], задължително следва да бъде отбелязан ред 5 от част IV на образец 1010, тъй като в противен случай ще се изисква подаване на ГОД и вписване на входящия му номер на ред 4.1 от посочената част на декларацията.

 

Лица, които не са задължени да подават ГДД, но са длъжни да подават ГОД:

 

Извън лицата, които не са осъществявали дейност през годината, следва де се има предвид, че са налице и други групи лица, които не са задължени да подават ГДД, но трябва да подават ГОД. Това са:

  • Данъчно задължените лица, които подлежат на облагане само с алтернативни данъци за съответната дейност, посочена в чл. 5, ал. 5 и в Част пета от закона. Това са лицата по чл. 2, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗКПО, извършващи таксиметров превоз на пътници, бюджетните предприятия[21], организаторите на някои видове хазартни игри и лицата, извършващи дейност от опериране на кораби.

 

 

Съгласно чл. 5, ал. 5 и чл. 218, ал. 2 от ЗКПО лицата, извършващи дейност по таксиметров превоз на пътници, организаторите на хазартни игри и лицата, извършващи дейност от опериране на кораби, се облагат с корпоративен данък за всички останали дейности извън подлежащите на облагане с алтернативен данък. В този случай те подават ГДД по чл. 92 от ЗКПО – за дейността си, подлежаща на облагане с корпоративен данък.

 

  • Данъчно задължените лица, които не се облагат с корпоративен данък на основание чл. 174, 175 и 176 от ЗКПО[22], освен в случаите, когато са данъчно задължени за данък върху разходите и дължат такъв данък за съответната година. Същият ред се прилага и за лицата, които не се облагат с корпоративен данък на основание на международен договор или друг закон.

 

В случай че за част от дейността си тези лица подлежат на облагане с корпоративен данък, те подават годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО – за дейността си, подлежаща на облагане с корпоративен данък.

 

  • Местните юридически лица, които не са търговци – те не подават ГДД по чл. 92 от ЗКПО, когато не осъществяват сделки по чл. 1 от Търговския закон или отдаване под наем на движимо или недвижимо имущество.

 

Тези лица обаче следва да подават декларация, ако са данъчно задължени за данък върху разходите и дължат такъв данък за годината.

 

Горепосочените групи лица, когато не са задължени да подават ГДД по чл. 92 от ЗКПО, подават ГОД в НСИ съгласно раздел ІІ, буква Б, т. 3 от съвместната заповед на изпълнителния директор на НАП, председателя на НСИ и изпълнителния директор на Агенция по вписванията (посочена по-горе), където е указано следното: „За лицата, които нямат задължение за подаване на годишна данъчна декларация за 2024 г., но са длъжни да представят ГОД за 2024 г., съгласно чл. 20, ал. 5  във вр. с ал. 1 и 4 от ЗСт, подават ГОД единствено в информационната система на НСИ или в съответната териториална структура на НСИ на хартиен носител.“

 

  • Ред за подаване на декларация в Агенция по вписванията от предприятия, които не са осъществявали дейност по смисъла на ЗСч

 

Съгласно чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч всички предприятия[23], които не са осъществявали дейност през отчетния период, декларират това обстоятелство еднократно за първия отчетен период, в който не е осъществявана дейност, с декларация по образец, утвърден със заповед на министъра на финансите; декларацията се публикува в срок до 30 юни на следващата година, както следва:

 

а) от лицата по ал. 1, т. 1 (всички търговци по смисъла на ТЗ) и 2 (ЮЛНЦ) - в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел;

б) от лицата по ал. 1, т. 3 (останалите предприятия) - чрез икономическо издание или чрез интернет.

 

Следва да се има предвид, че съгласно чл. 38, ал. 10 от ЗСч едноличните търговци, които не са осъществявали дейност през отчетния период, не подават декларация, с която да декларират това обстоятелство.

 

Според § 40 от ПЗР на ЗИДЗКПО (ДВ, бр. 96/2019 г.) § 39, т. 2, буква "а", подбуква "бб" относно чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч по отношение на еднократното подаване на декларация по образец се прилага за отчетни периоди, започващи на и след 1 януари 2019 г.

 

Например, ако 2023 г. е първата година, през която дадено предприятие не е осъществявало дейност по смисъла на § 1, т. 30 от ДР на ЗСч, то е следвало да подаде декларацията по чл. 38, ал. 9, т. 2 от същия закон в срок до 30 юни 2024 г. В случай че е подало такава декларация за 2023 г. и през 2024 г. отново не е осъществявало дейност, то не трябва да подава декларация за 2024 г.


[1] Заповедта на министъра на финансите № ЗМФ-158 от 21.02.2025 г. и образците са обнародвани в ДВ бр. 16 от 25.02.2025 г.

[2] Заповедта на министъра на финансите № ЗМФ-238 от 31.03.2025 г. и новият образец 1011 са обнародвани в ДВ бр. 29 от 04.04.2025 г.

[3] ЗДБРБ за 2025 г. е обнародван в ДВ бр. 26 от 27.03.2025 г.

[4] Съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗКПО данъчният период за определяне на корпоративния данък е календарната година, освен когато в този закон е предвидено друго.

[5] Помощните справки са публикувани на интернет страницата на НАП – www.nap.bg и не се подават заедно с декларацията.

[6] Същият е срокът и за подаване на останалите годишни данъчни декларации по ЗКПО – по чл. 252 – за данъка върху приходите на бюджетните предприятия и по чл. 259, ал. 2 – за данъка върху дейността от опериране на кораби.

[7] Преди промяната срокът беше петгодишен.

[8] Същите представляват данъчни постоянни разлики.

[9] Променено е заглавието на това приложение. Преди промяната то се наричаше Приложение № 1 за ползване на данъчни облекчения под формата на преотстъпване на корпоративен данък или чрез признаване за данъчни цели на счетоводни разходи за дарения или стипендии.

[10] Този код не съществуваше в първата версия на образеца.

[11] Този код не съществуваше в първата версия на образеца.

[12] В първата версия на образеца номерацията на справките е различна предвид това, че в него не се съдържаше справка за минималните помощи.

[13] Тази справка липсва в първата версия на образеца. Отбелязаните с червен цвят текстове в нея маркират промените спрямо образеца за 2023 г., произтичащи от промените в ЗКПО във връзка със съобразяване на данъчното облекчение с постановките на новия Регламент (ЕС) № 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis.

[14] Вж. § 45, т. 1 от ПЗР на Закона за социалните услуги.

[15] Вж. § 24, т. 1 от ПЗР на Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. (ДВ, бр. 108 от 2023 г.).

[16] Този ред се отнася и за всички други декларации по образец, предвидени в ЗКПО.

[17] Съгласно чл. 20, ал. 5 от Закона за статистиката (Нова - ДВ, бр. 81 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 98 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г., изм. - ДВ, бр. 38 от 2020 г., в сила от 01.01.2022 г.) редът, начинът и сроковете за предоставяне на данните по ал. 1 - 3 се определят в статистически формуляри по образци, утвърдени със заповед на председателя на Националния статистически институт, а на данните по ал. 4 - със съвместна заповед на председателя на Националния статистически институт и изпълнителните директори на Националната агенция за приходите и на Агенцията по вписванията, които се обнародват в "Държавен вестник".

[18] Вж. заповедта на адрес: https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/pages/GOD2024/Zapoved_NSI_NAP_2024.pdf.

Заповедта и образците на ГОД и КГОД са обнародвани в ДВ. бр.2 от 7 Януари 2025г., обн. ДВ. бр.3 от 10 Януари 2025 г., обн. ДВ. бр.4 от 14 Януари 2025 г., обн. ДВ. бр.5 от 17 Януари 2025 г.

[19] Съгласно § 1, т. 30 от ДР на ЗСч „предприятия, които не са осъществявали дейност през отчетния период" са предприятия, за които едновременно са налице следните условия:

а) през отчетния период не са извършвали сделки по чл. 1, ал. 1 от Търговския закон;

б) през отчетния период не са възникнали условия да бъде признат приход съгласно ЗСч и приложимите счетоводни стандарти;

в) не са осъществявали дейност, свързана с инвестиции, производство и/или продажба;

г) не са осъществявали покупка на стоки и услуги с цел получаване на доходи и печалби.  

[20] Това е специфичната хипотеза, уредена в чл. 92, ал. 4 от ЗКПО – ГДД се подава, когато за данъчния период, през който не е осъществявана дейност по смисъла на ЗСч, възникне задължение за корпоративен данък или данък върху разходите, както и когато данъчно задължено лице желае да декларира други данни и обстоятелства, предвидени в образеца на декларацията.

[21] Когато тези лица извършват сделки по чл. 1 от ТЗ или отдаване под наем на недвижимо или движимо имущество, те подават ГДД по чл. 252, ал. 1 от ЗКПО, а не по чл. 92 от същия закон.

[22] Това са: колективни инвестиционни схеми, национални инвестиционни фондове и други алтернативни инвестиционни фондове (чл. 174); дружества със специална инвестиционна цел (чл. 175); Български червен кръст (чл. 176).

[23] С изключение на бюджетни предприятия и еднолични търговци – вж. чл. 38, ал. 9, т. 1 и ал. 10 от ЗСч.