Предложение на Европейската комисия за Регламент за единна електронна декларация за командироване на работници в рамките на предоставянето на услуги

НАЙ-АКТУАЛНОТО, ВЕДНАГА - TITA.BG


Предложение на Европейската комисия за Регламент за единна електронна декларация за командироване на работници в рамките на предоставянето на услуги

 

Михаил Илиев, д-р по право, експерт в МТСП

 

Актуално към: 15.11.2024 г.

 

На 13 ноември 2024 г. Европейската комисия (ЕК) представи Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за публичен интерфейс, свързан с информационната система за вътрешния пазар за декларация за командироване на работници и изменение на Регламент (ЕС) 1024/2012 (Предложението за Регламент) [1](за момента само на английски език).

 

Целта на предложението е да се създаде публичен интерфейс, поддържан от ЕК, който да се свърже с Информационната система за вътрешния пазар, създадена с Регламент (ЕС) № 1024/2012 на Европейския парламент и на Съвета относно административно сътрудничество посредством Информационната система за вътрешния пазар и за отмяна на Решение 2008/49/ЕО на Комисията (ИСВП), която към момента се използва за обмен на информация и сътрудничество между контролните органи на държавите членки при командироване на работници.

 

Посредством посочения интерфейс „на едно гише“ ще могат да се подават стандартизирани електронни декларации до компетентните органи на държавите членки при командироване на работници на тяхна територия,

 

 

  • които към настоящия момент се подават на 27 различни формуляра до компетентните органи на всяка отделна държава членка.

 

Сходен публичен интерфейс към момента се прилага при командироване на шофьори в рамките на предоставянето на услуги[3].

 

Декларацията ще се подава по единен стандартизиран електронен формуляр, който по силата на чл. 4, пар. 2 Предложението за Регламент следва да бъде утвърден чрез акт за прилагане на ЕК.

 

След подаване на декларацията в публичния интерфейс тя ще се препраща автоматично на компетентните органи на приемащата държава членка чрез ИСВП (чл. 6 Предложението за Регламент).

 

Важно е да се отбележи, че участието в този интерфейс е доброволно, като по силата на чл. 1, пар. 2 Предложението за Регламент държавите членки имат правото на избор дали да участват или не. Тези държави, които желаят да участват в него по силата на чл. 3, пар. 1 Предложението за Регламент трябва да уведомят ЕК за това си намерение 6 месеца преди да започнат да използват публичния интерфейс.

 

Оценката на ЕК е, че участието в системата ще помогне на държавите членки:

 

  • да намалят:

 

- административните разходи за предприятията при командироване на работници и служители от тяхна територия на територията на друга държава членка и

- времето за деклариране средно със 73%,

 

  • като същевременно се гарантират трудовите права на командированите работници и служители.

 

Очаква се започване на работа по Предложението за Регламент в подготвителните органи на Съвета и Европейския парламент.


[1] Достъпен към 15.11.2024 г.

[2] За Директива 2014/67/ЕС и промените, с които беше въведена в българското законодателство вж. Илиев, М. Коментар на промените в режима на командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставянето на услуги, въведени със Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда (обн., ДВ, бр. 105 от 30.12.2016 г.), публ. в бр. 85 от месец януари 2017 г. не е-сп. „Данъци ТИТА“ (достъпен към 15.11.2024 г.

[3] Повече по този въпрос вж. Илиев, М. Командироване на автомобилни шофьори в рамките на предоставянето на услуги, публ. в бр. 30 от месец май 2024 г. на е-сп. „Труд и осигуровки ТИТА“ (достъпен към 15.11.2024 г., т. 4.