Особености и нови моменти при подаване на декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО

Абонирайте се на по-ниска цена до 31/10/2023 г. и четете още от Евгения Попова:

 

Особености при данъчното третиране на доходите, придобити от физически лица, от международни организации | бр. 191, октомври 2023 г., е-сп. "Данъци ТИТА"

 

 


Особености и нови моменти при подаване на декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО

 

Евгения Попова, данъчен експерт

 

Актуално към 01.10.2023 г.

 

След реализираните промени в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) с § 29 от Преходните и заключителни разпоредби (ПЗР) на Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. се наложи бърза промяна в декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО (образец 4001), като са утвърдени два нови образеца (приложения), които се подават заедно с декларацията.

 

Новите образци на данъчната декларация са утвърдени със заповед на министъра на финансите № ЗМФ-638 от 14.09.2023 г. и са обнародвани в „Държавен вестник“ (ДВ), бр. 82 от 29.09.2023 г.

 

Новите приложения са:

 

  • Приложение № 3 за деклариране на авторски и лицензионни възнаграждения, начислени и/или изплатени в полза на чуждестранни лица, местни на държава - членка на Европейския съюз (Образец 4031) и

 

  • Приложение № 4 за деклариране на данни от текущата счетоводна отчетност по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС (Образец 4041).

 

Настоящият материал основно е насочен към особеностите и новите моменти, свързани с процеса по подаване на данъчната декларация и нейните нови приложения. Промените в декларацията са съобразени и изцяло произтичат от промените в данъчното законодателство, като в бъдеще неминуемо ще възникват редица конкретни казуси по прилагане на новите разпоредби, които ще намират своето решение във времето.

 

Първият важен момент, свързан с промяна в данъчната декларация, е задължението за деклариране на данни от текущата счетоводна отчетност.

 

Според новата алинея 10 в чл. 123 от ЗДДС (обн., ДВ, бр. 66 от 2023 г., в сила от 01.07.2023 г.) когато в края на календарно тримесечие общата сума на налични парични средства в касите, размерът на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол, и подотчетни лица надхвърля 50 000 лв., регистрираните лица по този закон, които са предприятия по Закона за счетоводството (ЗСч), декларират поотделно за съответното календарно тримесечие с декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО, в срок до края на месеца, следващ тримесечието, данни от текущата си счетоводна отчетност относно:

 

1. сумата на налични парични средства в касите;

2. размер на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици физически лица;

3. размер на вземанията (включително от предоставени заеми) от работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол, и подотчетни лица.

 

По смисъла на чл. 2 от ЗСч предприятия са:

 

1. търговците по смисъла на Търговския закон, включително клоновете на чуждестранните търговци;

2. местните юридически лица, които не са търговци;

3. бюджетните предприятия;

4. консорциумите по смисъла на ТЗ, дружествата по Закона за задълженията и договорите съвместните предприятия и други обединения, базирани на договорни отношения, по които страните имат права върху нетните активи;

5. фондовете за извършване на плащания и осигурителните каси по смисъла на Кодекса за социално осигуряване;

6. търговските представителства;

7. чуждестранните юридически лица, които осъществяват стопанска дейност в Република България чрез място на стопанска дейност, с изключение на случаите, когато стопанската дейност се осъществява от чуждестранно лице от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, единствено при условията на свободно предоставяне на услуги.

 

Законът не е предвидил специални изключения за определена категория лица, които попадат в обхвата на разпоредбата за предприятие, но лица, които не попадат в този обхват, не следва да предоставят информация за такива данни - например физически лица, упражняващи дейност като свободна професия.

 

Данните по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС се декларират в срок до края на месеца, следващ тримесечието, към края на което са налице обстоятелствата, посочени в същата разпоредба, но изключение от това правило е регламентирано с § 30 от ПЗР към Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. по силата на който първият период, за който се декларират данни при условията и по реда на чл. 123, ал. 10 от ЗДДС, е третото тримесечие на 2023 г., като декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се подава в срок до 14 ноември 2023 г.

 

С реализираните законови промени е въведено ново задължение, което касае всички регистрирани по ЗДДС лица (без значение на какво основание е регистрацията им), които са предприятия по смисъла на ЗСч, като специфичното е, че основанието за това задължение е въведено в ЗДДС, а това ще се осъществява с данъчната декларация за дължими данъци, която се подава на основание други данъчни закони - Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) и Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО). Данните от текущата счетоводна отчетност ще се декларират от регистрираните по ЗДДС лица само по електронен път в Приложение № 4 на данъчната декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО.

 

Следва да се има предвид също, че създаденият преходен режим въвежда специален удължен срок за подаване на декларацията само за първия период, за който се декларират данни от текущата счетоводна отчетност, което поражда множество допълнителни въпроси относно крайния срок за подаването на декларацията като цяло.

 

Другият нов момент в декларацията е декларирането на данни за авторски и лицензионни възнаграждения за целите на задължителния автоматичен обмен на информация. С реализираните промени в ЗДДФЛ и ЗКПО направени със Закона за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) (изм. ДВ, бр. 100 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г.) вече ще се предоставя информация за целите на задължителния автоматичен обмен и за авторските и лицензионни възнаграждения:

 

  • На основание чл. 73а, ал. 1 от ЗДДФЛ предприятията и самоосигуряващите се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване - платци на доходи, вече следва да предоставят на НАП информация и за доходите от авторски и лицензионни възнаграждения по чл. 37, ал. 1, т. 6 от закона, начислени и/или изплатени в полза на физически лица, местни на друга държава - членка на ЕС. Тези данни се декларират в Приложение № 3 на декларацията (образец 4031), като информацията се предоставя веднъж годишно с декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ, подавана за четвъртото тримесечие на годината.

 

  • На основание чл. 201, ал. 5 от ЗКПО с декларацията по ал. 1 лицата, задължени да удържат и внасят данък при източника по чл. 195 от ЗКПО, или получателите на доходите в случаите по ал. 3 вече следва да предоставят информация и за доходите от авторски и лицензионни възнаграждения по чл. 143з, ал. 1, т. 7 от ДОПК за целите на автоматичния обмен.

 

 

Особености при подаване на декларацията на основание чл. 123, ал. 10 от ЗДДС за деклариране на данни от текущата счетоводна отчетност

 

Първият период, за който се декларират данни на основание чл. 123, ал. 10 от ЗДДС е третото тримесечие на 2023 г., като срокът за декларирането им е до 14 ноември 2023 г.

 

Когато се декларират данни от текущата счетоводна отчетност е задължително в образец 4001 да се направи:

 

  • отметка, че формулярът се подава за деклариране на данни от текущата счетоводна отчетност по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС и
  • отметка в Част І, т. 7, че към декларацията се прилага Приложение № 4 (образец 4041).

 

Когато декларацията се подава за деклариране на данни от текущата счетоводна отчетност, тази информация се попълва в Част І от Приложение № 4, като:

 

  • на ред 1, ред 2 и ред 3 се попълват съответно:

 

- сумата на наличните парични средства в касите;

- размерът на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици физически лица и

- размерът на вземанията (включително от предоставени заеми) от работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол, и подотчетни лица, а

 

  • на ред 4 се попълва общата сума в края на календарното тримесечие, която следва да е над 50 000 лв.

 

Както вече стана ясно, лицата, които ще декларират информация на основание чл. 123, ал. 10 от ЗДДС могат да подават декларацията в срок до 14 ноември 2023 г. Ако предприятията, които отговарят на условията, посочени в чл. 123, ал. 10 от ЗДДС, имат дължими данъци, подлежащи на деклариране в тази декларация (авансови и окончателни данъци по ЗДДФЛ и/или данъци при източника по ЗКПО) следва да ги декларират в законоустановения срок за внасянето на дължимите данъци, т.е. до края на месеца, следващ тримесечието, през което са станали дължими - в случая до 31 октомври 2023 г.

 

Данните по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС от текущата счетоводна отчетност се декларират в срок до края на месеца, следващ тримесечието, към края на което са налице обстоятелствата, посочени в същата разпоредба, но само за третото тримесечие този срок е 14 ноември 2023 г.

 

Когато лицата имат:

 

  • дължими данъци, подлежащи на деклариране в данъчната декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО и
  • задължение за подаване на данни по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС от текущата счетоводна отчетност,

 

могат да попълнят цялата информация, като подадат декларацията за третото тримесечие в срок до 31 октомври 2023 г.

 

Ако обаче в срок до 31 октомври 2023 г. тези лица декларират само дължимите данъци и не посочат необходимите данни в Приложение № 4, имат възможност да подадат коригираща декларация до 14 ноември 2023 г.

 

Когато лицата вече имат подадена декларация за дължими данъци за третото тримесечие на 2023 г., но следва декларират и данни от текущата си счетоводна отчетност по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС или да коригират вече подадени такива данни, е необходимо да подадат нова данъчна декларация, в която да се съдържат:

 

  • както данните от текущата счетоводна отчетност по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС,
  • така и вече декларираните данни за дължими данъци по ЗДДФЛ и ЗКПО,

 

т.е. коригиращата декларация ще съдържа цялата информация за всички данни. Това е много важно тъй като данните за дължимите данъци директно се зареждат в данъчната сметка на лицата.

 

В случай че лицата направят корекция и в първоначано подадените от тях данни в Част ІV от образец 4001, се прилага общият принцип, т.е. ако дължимите данъци в новоподадената декларация са например в по-високи размери, би следвало да се начисли лихва, доколкото законовият срок за внасянето им за третото тримесечие е 31 октомври 2023 г.

 

Когато лицата:

 

  • не са задължени да подават декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО, тъй като нямат дължими данъци, но
  • имат задължение да декларират данните по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС,

 

попълват образец 4001 без да попълват  Част ІV, а в Част І отбелязват само т. 7.

 

Следователно само лицата, които са направили отметка в Част І, т. 7 от образец 4001 имат право да подадат декларацията в срок до 14 ноември 2023 г., за да декларират данните от счетоводната отчетност за третото тримесечие на 2023 г.

 

 

Особености при подаване на декларацията за деклариране на данни за авторски и лицензионни възнаграждения за целите на задължителния автоматичен обмен на информация

 

Първият период, за който се декларират данни за авторските и лицензионни възнаграждения, начислени и/или изплатени в полза на чуждестранни лица, местни на държава - членка на ЕС, е 2023 г. Тъй като информацията за целите на автоматичния обмен се подава веднъж годишно, единствено с декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО за четвъртото тримесечие на годината, срокът за декларирането на тези данни е до 31 януари 2024 г., аналогично на другите доходи, за които се подава информация за целите на автоматичния обмен.

 

Когато се декларират такива данни, е задължително в образец 4001 да се направи:

 

  • отметка, че формулярът се подава за целите на автоматичния обмен на информация на основание чл. 73а, ал. 1 от ЗДДФЛ и/или чл. 201, ал. 5 и/или 6 от ЗКПО и
  • отметка в Част І, т. 6, че към декларацията се прилага Приложение № 3 (образец 4031). В т. 6.1. се посочва броят на попълнените части в Приложение № 3, т.е. за колко лица се подава информация.

 

Информацията в приложението е аналогична на информацията, която се предоставя с Приложение № 1 и Приложение № 2 за доходите от наем и друго възмездно предоставяне за ползване на недвижимо имущество и за възнаграждения по договори за управление и контрол, начислени и/или изплатени в полза на чуждестранни лица, местни на държава - членка на ЕС. Промяната в тези две приложения е свързана единствено с премахване на Великобритания от номенклатурата на държавите-членки на ЕС, към които се подава информация.

 

В Приложение № 3 (образец 4031) към декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се посочват индивидуализиращите данни за съответните чуждестранни лица (физически или юридически), местни на друга държава - членка на ЕС, придобиващи такъв вид доход.

 

Във връзка с попълването на информацията за целите на автоматичния обмен в приложенията на декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО, освен задължителното коректно попълване на името на физическото лица/наименованието на юридическото лице, е много важно точно да се посочи държавата от ЕС, на която лицата са местни за данъчни цели. От изключително значение е чуждестранните лица да бъдат еднозначно идентифицирани с точното попълване на данни за идентификационния им номер. За чуждестранните физически лица, които не разполагат с уникален идентификационен номер или предприятието няма данни за такъв, задължително се попълват данни за датата им на раждане. Мястото на раждане се попълва в случаите, когато тази информация е налична.

 

По отношение на физическите лица следва да се има предвид, че когато данните за доходите на физически лица, местни на друга държава - членка на ЕС, са предоставени с Приложение № 3, тези данни не се попълват в справката по чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ, което правило се прилага и по отношение на доходите, които се попълват в Приложения № 1 и № 2 от декларацията.


Бел. ред. Относно деклариране на наличните парични средства в касите и размера на вземанията съгласно чл. 123, ал. 10 от ЗДДС вж. още и  т. 6 от материала: "Избрано от практиката на НАП по Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС)" , както и материала: "ЗКПО. Относно деклариране на закупeно вземане на юридическото лице чрез цесия съгласно чл. 123, ал. 10 от ЗДДС|бр. 191, октомври 2023 г., е-сп. "Данъци ТИТА".