ЗДДС. Регистрация по ЗДДС на физическо лице-доставчик на услуги-помощ на играчи на онлайн игри и получаващо услуги от чуждестранна платформа

ЗДДС. Въпрос. Физическо лице от България ще извършва услуги - помощ на играчи на онлайн игри. За тази цел ще прави реклама на своята дейност в онлайн платформа и ще заплаща на платформата. Клиентите-физически лица, които играят игрите, ще ползват услугите на българското физическо лице и ще заплащат на платформата, която ще превежда сумата след удържане на такси и комисионни.

 

Въпрос:

 

Тази дейност изисква ли регистрация по ЗДДС и кое e основанието за това?

 

Отговор: Даниела Даракчиева, данъчен експерт

 

Актуално към 01.10.2024 г.

 

За да се отговори на този въпрос е необходимо да се изясни дали това лице е данъчно задължено по смисъла на ЗДДС.

 

Съгласно чл. 3, ал. 1 от закона, данъчно задължено лице е всяко лице, което извършва независима икономическа дейност, без значение от целите и резултатите от нея. По смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗДДС независима икономическа дейност е дейността на производители, търговци и лица, предоставящи услуги, включително в областта на минното дело и селското стопанство. Независима икономическа дейност е и всяка дейност, осъществявана редовно или по занятие срещу възнаграждение, включително експлоатацията на материално и нематериално имущество с цел получаване на редовен доход от него.

 

Предвид посочените разпоредби и предоставянето на услуги от българското физическо лице на играчите на онлайн игри, то попада в категорията данъчно задължено лице и за него са относими всички задължения по ЗДДС във връзка със задължителна регистрация – за облагаем оборот по чл. 96, за получаване на услуги по чл. 97а, за доставки в режим в Съюза по чл. 156 и другите задължения по този закон.

 

За извършването на реклама в платформата за дейността на физическото лице следва да се има предвид следното:

 

При реклама на извършваните от физическото лице услуги, платформата извършва услуга на това физическо лице, което се определя като данъчно задължено.

 

Съгласно чл. 21, ал. 2 от ЗДДС, мястото на изпълнение при доставка на услуга, когато получателят е данъчно задължено лице, е мястото, където получателят е установил независимата си икономическа дейност. В конкретния случай физическото лице е установено на територията на страната и рекламната услуга от платформата е с място на изпълнение на територията на страната.

 

В случая следва да се има предвид и нормата на чл. 97а, ал. 1 от закона. На регистрация по ЗДДС подлежи всяко данъчно задължено лице по чл. 3, ал. 1, 5 и 6, което получава услуги с място на изпълнение на територията на страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя по чл. 82, ал. 2.

 

В случая рекламната услуга е облагаема и за нея данъкът е изискуем от получателя.

 

Във връзка с посочените разпоредби на ЗДДС, физическото лице, което е данъчно задължено, за рекламирането на дейността си чрез платформа, която е чуждестранен доставчик, ще има задължение за регистрация по ЗДДС за получената услуга.

 

Важно е да се има предвид, че тази регистрация е предварителна и за лицето възниква ангажимент за подаване на заявление за  регистрация  не по-късно от 7 дни преди датата, на която данъкът за доставката става изискуем - авансово плащане или данъчно събитие-доставката на услугата.

 

Получената рекламна услуга подлежи на облагане с данък.

 

При регистрация по чл. 97а от ЗДДС не може да се приспада данъчен кредит.

 

За извършването на услуга по превод на парични средства от платформата следва да се има предвид следното:

 

Съгласно чл. 46, ал. 1, т. 3 от ЗДДС освободена доставка е сделката, включително договарянето, свързана с платежни сметки, платежни услуги, електронни пари, плащания, дългове, вземания, чекове и други подобни договорни инструменти, без сделката по събиране на дългове и факторинг и отдаване под наем на сейфове;

 

Когато платформата предоставя платежни услуги на данъчно задълженото физическо лице - услуги, свързани с платежни сметки и плащания, същите са  освободени доставки на основание чл. 46, ал. 1, т. 3 от ЗДДС.

 

В този случай за данъчно задълженото физическо лице няма да възникне задължение за регистрация по чл. 97а, ал. 1 от ЗДДС, тъй като няма да е налице изискването на разпоредбата - получената услуга да е облагаема.

 

За извършването на услуги по посредничество или други подобни услуги от платформата е относимо посоченото по-горе относно рекламните услуги.

 

За извършените услуги по помощ на играчите на онлайн игри следва да се има предвид следното:

 

За да се определи какви са задълженията по ЗДДС за тези услуги следва те да се дефинират и след това да се определи мястото им на изпълнение като се има предвид, че получателите са данъчно незадължени лица – физически лица, които играят онлайн игри.

 

Важно в случая е да се обсъди дали са приложими общите норми на чл. 21, ал. 1 от ЗДДС – клиентите са данъчно незадължени лица или правилата за услуги, доставяни по електронен път.

 

Съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗДДС мястото на изпълнение при доставка на услуга, когато получател е данъчно незадължено лице, е мястото, където доставчикът е установил своята независима икономическа дейност.

 

Съгласно чл. 21, ал. 6 от ЗДДС мястото на изпълнение при доставка на услуги, извършвани по електронен път, по които получател е данъчно незадължено лице, е мястото, където това лице е установено, има постоянен адрес или обичайно пребиваване.

 

Определение  за „услуги, извършени по електронен път” е дадено в § 1, т. 14 на ДР на ЗДДС. Това са услугите, предвидени в Приложение II на Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г. относно общата система на данъка върху добавената стойност и чл. 7 на Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 на Съвета от 15 март 2011 г. за установяване на мерки за прилагане на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност, както и в Регламент за изпълнение (ЕС) № 1042/2013 на Съвета от 7 октомври 2013 г. за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 по отношение на място на доставки на услуги.

 

Когато доставчикът на услуга и негов клиент кореспондират по електронна поща, това само по себе си не означава, че предоставената услуга е извършвана по електронен път.

 

Приложение ІІ на Директива 2006/112/ЕО съдържа примерен списък на услугите, извършени по електронен път, посочени в чл. 58, параграф 1, б. „в”.

 

В този списък са включени:

 

  • доставка на интернет адрес, уебхостване, дистанционно поддържане на програми и оборудване,

 

  • доставка и осъвременяването на софтуер,

 

  • доставка на образи, текст и информация и предоставяне на бази данни,

 

  • доставка на музика, филми и игри,

 

  • доставка на дистанционно обучение.

 

Съгласно чл. 7, § 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 понятието „услуги, предоставяни по електронен път“ съгласно Директива 2006/112/ЕО включва услуги, които се предоставят чрез интернет или електронна мрежа, както и които се предоставят по принцип автоматизирано – предвид естеството им, при минимална намеса на човешки фактор, и които е невъзможно да бъдат предоставени при отсъствието на информационни технологии.

 

За да се определи услугата като такава, извършена по електронен път, е необходимо да бъдат изпълнени едновременно следните условия:

 

1. услугата да се доставя чрез интернет или електронна мрежа;

 

2. да се доставя автоматизирано;

 

3. намесата на човешкия фактор при предоставянето на услугата да е минимална;

 

4. отсъствието на информационни технологии да прави предоставянето на услугата невъзможно.

 

Предвид посоченото в нормативната уредба и съобразявайки факта, че физическото лице осъществява помощ на играчите на онлайн игри, необходимо е да се изясни дали тази доставка изисква човешка намеса.

 

  • Ако за услугата се изисква повече от минимална човешка намеса, услугата няма да се определи като предоставяна по електронен път и ще е относима нормата на чл. 21, ал. 1 от ЗДДС при определяне на мястото на изпълнение на доставката, предвид факта, че получателите ще са данъчно незадължени лица.

 

  • Ако за услугата се изисква само „минимална човешка намеса“  тя ще се определи като услуга, предоставяна по електронен път и ще е относима нормата на чл. 21, ал. 6 от ЗДДС при определяне на мястото на изпълнение на доставката.

 

При услуги по чл. 21, ал. 1 от ЗДДС:

 

В тази хипотеза данъчно задълженото физическо лице осъществява доставки с място на изпълнение на територията на страната. То следва да следи оборота си за задължителна регистрация по чл. 96, ал. 1 от ЗДДС. При достигане на облагаем оборот от повече от 100 000 лв. (към 31.12.2024 г.) за предходните 12 последователни месеца или за два последователни месеца, включително текущия, лицето следва да подаде заявление за регистрация по общия ред.

 

Този оборот се следи независимо от регистрацията по чл. 97а, тъй като тя е само за доставките на услуги и не освобождава лицето от задължението да следи облагаемия оборот по чл. 96, ал. 1 от ЗДДС.

 

При услуги по чл. 21, ал. 6 от ЗДДС:

 

В тази хипотеза данъчно задълженото физическо лице следва да следи доставките на услуги към данъчно незадължени лица в държави членки.  Това е свързано със специалните правила и прилагането на режим в Съюза при надвишаването на сумата от 10 000 евро в рамките на календарната година. При надвишаването на този праг, лицето следва да се регистрира за режим в Съюза и да облага доставките на услуги с ДДС ставката на държавата членка на клиентите.


Бел. ред. Ще допълним, че както се посочва лицето възнамерява регулярно да предоставя услуги, които независимо дали ги предоставя с или без регистрация като лице, упражняващо свободна професия по смисъла на т. 29 от § 1 на ДР на ЗДДФЛ, полученият доход подлежи на облагане по реда на чл. 29, ал.1, т. 3 от с.з. с признаване на 25 на сто нормативно-признати разходи, като за целите на годишното облагане следва да се попълни Приложение № 3 на ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ. Налице е и задължение за авансово облагане по реда на чл. 43 от ЗДДФЛ. Обстоятелството, че доходът по всяка вероятност се заплаща от чуждестранни лица не променя начина на данъчно третиране. След като услугите се извършват на територията на страната, те се третират като доходи от източник страната (чл. 8, ал. 2 от ЗДДФЛ). Вж. повече в материала „Въпроси във връзка с Приложение № 3 (доходи от друга стопанска дейност)“ и по-конкретно въпрос 5 от част ІI. Най-често задавани въпроси при попълване на Приложение № 3.