- във финансовите отчети на наемодателите, така
- и във финансовите отчети на наемателите.
- разходи и
- приходи
- не са данъчни амортизируеми активи и съответно
- не се въвеждат в данъчния амортизационен план и
- за тях предприятията не начисляват данъчно признати разходи за амортизация.
- разходите и
- приходите,
- от една страна, предприятията, изготвящи своите финансови отчети на база НСС, трябва да спазват принципните постановки на СС 17, а
- от друга страна, предприятията, възприели МСФО като своя счетоводна база за съставяне и представяне на финансови отчети, ще трябва да се съобразяват с изискванията на СС 17 в частта му за представяне на експлоатационния (оперативния) лизинг, с цел точното и вярно определяне на данъчния си финансов резултат и дължимия корпоративен данък съгласно правилата на ЗКПО.
- наемодателите и
- наемателите
- приходите от наем от страна на наемодателите и
- разходите за наем от страна на наемателите
- новите текстове на точка 5.1, буква „д” и буква „е”, отнасящи се до експлоатационните лизингови договори на наемодателите и
- новите текстове на точка 5.2, буква „а” и буква „г”, отнасящи се до експлоатационните лизингови договори на наемателите,
- намаление на прихода от наем (лизинг) за наемодателя, респективно като
- намаление на разходите за наем за наемателя, през целия срок на лизинга на линейна база.
- за първите 3 месеца на договора наемна вноска не се дължи;
- за следващите 9 месеца на договора наемната вноска е в размер на 3 000 лева;
- за последните 12 месеца на договора наемната вноска е в размер на 2 500 лева;
- при сключването на договора за наем, наемателят следва да заплати депозит на наемодателя в размер на 5 000 лева, който ще се приспадне от последните 2 дължими наемни вноски, съответстващи на 23-я и 24-я месец от договора за наем.
- За целта „Венера” АД следва да определи общата сума на наемните вноски както следва: 3 месеца х 0 лева + 9 месеца х 3 000 лева + 12 месеца х 2 500 лева = 0 лева + 27 000 лева + 30 000 лева = 57 000 лева.
- След като общата сума на дължимите наемни вноски за срока на договора за наем, след като е взет предвид предоставеният стимул за първите 3 месеца, е определена в размер на 57 000 лева, то на линейна база, дължимото наемно възнаграждение, което следва да се признава като текущ приход за всеки един календарен месец ще се определи, като сумата от 57 000 лева се раздели на 24 месеца, колкото е продължителността на срока на договора за експлоатационен лизинг.
- Финансова 2019 г. - 9 месеца (от април до декември) = 9 м. х 2 375 лева = 21 375 лева.
- Финансова 2020 г. - 12 месеца (от януари до декември) = 12 м. х 2 375 лева = 28 500 лева.
- Финансова 2021 г. - 3 месеца (от януари до март) = 3 м. х 2 375 лева = 7 125 лева.
- Входящият паричен поток, който „Венера” АД следва да получи, ще се различава съществено от признаването на прихода от наем (лизинг) във финансовите отчети на наемодателя, тъй като същият е договорен с наемателя да бъде уреден по следния начин:
- Финансова 2019 г. Депозит 5 000 лева + 3 месеца х 0 лева + 6 месеца х 3 000 лева = 5 000 лева + 0 лева + 18 000 лева = 23 000 лева.
- Финансова 2020 г. 3 месеца х 3 000 лева + 9 месеца х 2 500 лева = 9 000 лева + 22 500 лева = 31 500 лева.
- Финансова 2021 г. 3 месеца х 2 500 лева – 5 000 лева депозит = 7 500 лева – 5 000 лева = 2 500 лева.
Финансова година
|
Приходи от наем
|
Входящ паричен поток
|
2019 г.
|
21 375 лева
|
23 000 лева
|
2020 г.
|
28 500 лева
|
31 500 лева
|
2021 г.
|
7 125 лева
|
2 500 лева
|
ОБЩО
|
57 000 лева
|
57 000 лева
|
Финансова година
|
Разходи за наем
|
Изходящ паричен поток
|
2019 г.
|
21 375 лева
|
23 000 лева
|
2020 г.
|
28 500 лева
|
31 500 лева
|
2021 г.
|
7 125 лева
|
2 500 лева
|
ОБЩО
|
57 000 лева
|
57 000 лева
|
- продължава да отчита предоставените активи, обект на експлоатационния лизинг в своите финансови отчети, респективно ги представя в своя счетоводен баланс,
- в случай че лизинговите активи са амортизируеми ДМА или ДНМА, продължава да начислява разходи за амортизации в съответствие с приетата от неговото ръководство амортизационна политика, съобразена с принципните постановки на приложимия за целта СС 4 – „Отчитане на амортизациите”. Разходите, включително тези за амортизации, извършени във връзка с генерирането на приходи от лизинг, се признават текущо в отчета за приходите и разходите;
- отчита извършените първоначално преки разходи от него във връзка с договарянето и уреждането на експлоатационния лизинг като разходи за текущия период (3) – т.е. запазва се изискването на отменената вече точка 5.3 от СС 17, която предприятията спазваха до момента на влизането в сила на промените в стандарта;
- продължава да тества отдадения лизингов актив за обезценка съгласно принципните постановки на приложимия за целта СС 36 – „Обезценка на активи”;
- не отчита печалба от продажба на отдадения лизингов актив, тъй като договорът за експлоатационен (оперативен) лизинг не е еквивалентен на продажба;
- следва да отчита приходите от извършени услуги, като застраховки, поддръжка, ремонти, охрана, почистване, консумативни разходи и други в съответствие с изискванията на приложимия за целта СС 18 – „Приходи”.
- отчита разходите, свързани с допълнителни плащания – например за извършване на ремонти и подобрения, за застраховки и поддръжка на наетия актив и други подобни. отделно от разходите за наем (лизинг) в съответствие с Общите положения на НСС и приложимите за целта СС;
- вече изрично в текста на буква „б” от точка 5.2 на стандарта е предвидено, че разходите за подобрения на наетите активи се отчитат от наемателя като дълготрайни активи;
- отчита извършените първоначално преки разходи от него във връзка с договарянето и уреждането на експлоатационния лизинг (комисионни, такси и др.) отделно от наема (лизинга) като разходи за текущия период – т.е. запазва се изискването на отменената вече точка 5.3 от СС 17, която предприятията спазваха до момента на влизането в сила на промените в стандарта;
- не следва да отчита чрез задбалансови сметки наетите активи по справедливата им цена, тъй като това изискване на точка 5.2 от СС 17 е отменено.
-
Въпрос 8: Промените в данъчното третиране на разходите за оперативен лизинг при лизингополучателите, извършени във връзка с новия стандарт МСФО 16 Лизинг от е-семинарите
-
Счетоводни и данъчни аспекти на промяната на счетоводната политика в резултат на МСФО 16 Лизинг от декемврийски брой на списанието за 2018 г.